18 mei 2018

Schriftelijke vragen: "Jonggehandicapten niet tussen wal en schip"

Sinds gemeenten de verantwoordelijkheid hebben voor jonggehandicapten, zijn tienduizenden van hen thuis komen te zitten zonder werk of uitkering. Jeugdzorg Nederland schat dat het landelijk om mogelijk 30 duizend jongeren gaat. Deze jongeren staan niet op de radar van de overheid, terwijl hun gemeente hen aan werk zou moeten helpen.

Het betreft jongeren die sinds 2015 niet meer in aanmerking komen voor een Wajong-uitkering. Die uitkering wordt alleen nog toegekend aan mensen die van jongs af aan volledig, voor altijd gehandicapt zijn. De jonggehandicapten die geen Wajong-uitkering krijgen, kunnen zich bij hun gemeente melden voor werk en eventueel een uitkering. Een snel groeiend leger jonggehandicapten valt echter tussen wal en schip, zonder werk, dagbesteding of uitkering. Het aandeel jongeren zonder werk én zonder uitkering is fors toegenomen constateert het Toezicht Sociaal Domein. Dit baart het CDA zorgen.

Het CDA is van mening alle jonggehandicapten een eerlijke kans op een toekomst verdienen. Daar vormen werk of dagbesteding een onlosmakelijk onderdeel van. Geen enkele jonggehandicapten mag tussen wal en schip vallen.

De CDA fractie heeft daarom de volgende vragen voor het college van B&W:

1. Is het college het met het CDA eens dat het voor jonggehandicapten van essentieel belang is dat zij een goede toekomst voor zichzelf moeten kunnen opbouwen? En dat werk of dagbesteding daar een onlosmakelijk onderdeel van is?

2. Is het college het met het CDA eens dat zoveel mogelijk voorkomen moet worden dat jonggehandicapten in Rijswijk niet werken of geen dagbesteding hebben?

3. Zijn er Rijswijkse jonggehandicapten die thuiszitten zonder werk of dagbesteding?

4. Zo ja, hoeveel Rijswijkse jonggehandicapten zitten thuis zonder werk of dagbesteding? En hoeveel van deze Rijswijkse jonggehandicapten genieten een uitkering?

5. Kan het college ons informeren over welke aanpak in Rijswijk gehanteerd wordt om jonggehandicapten aan het werk of dagbesteding te helpen?

6. Kan het college ons informeren over de achterliggende redenen waarom jonggehandicapten niet werken of geen dagbesteding hebben? Hoogachtend, CDA-fractie Johanna Besteman Annemie Koegler