11 mei 2022

Succes voor het CDA! Extra aandacht voor laaggeletterde Rijswijkse 65-plussers!

De gemeenteraad van Rijswijk behandelde dinsdag 10 mei 2022 het raadsvoorstel Taalbeleidsplan 2022 ‘Het start met taal’.
In het plan worden doelgroepen aangegeven die extra aandacht krijgen in het plan.
Simon Geleijnse heeft namens het CDA (en met steun van Rijswijks Belang en D66) een amendement ingediend om de doelgroep 'ouderen' toe te voegen.
Het amendement is unaniem aangenomen door de gemeenteraad.

Lees hieronder het amendement (toevoeging van tekst in het plan):
-Ouderen vanaf 65 jaar
Ouderen wonen steeds langer zelfstandig en het beheersen van de basisvaardigheden met betrekking tot taal, cijfers en digitalisering is dan van groot belang om sociale en digitale uitsluiting te voorkomen. Daarnaast zijn deze vaardigheden van belang om de informatie over ziekte en gezondheidszorg te begrijpen en de weg te vinden in de zorg.

Toelichting
-In Nederland zijn er ongeveer 2,5 miljoen volwassenen die hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Van deze groep zijn naar schatting meer dan 700.000 mensen ouder dan 65 jaar. Als we deze cijfers vertalen naar de Rijswijkse situatie spreken we over ruim 1500 ouderen van 65 jaar en ouder die laaggeletterd zijn.
Zie ook: https://www.leydenacademy.nl/laaggeletterdheid-onder-ouderen/

-Door te werken aan taalontwikkeling gaan we kansenongelijkheid tegen en zorgen we voor zelfredzaamheid van Rijswijkers. Aangezien ouderen steeds langer zelfstandig wonen en eigen regie voeren is het van groot belang dat ook ouderen extra aandacht krijgen in dit Taalbeleidsplan. Ook maken ouderen veelvuldig gebruik van zorg en ondersteuning. Ook dan is het van belang om de basisvaardigheden te beheersen, zodat ouderen de informatie begrijpen en eigen keuzes kunnen maken.

-Met dit amendement willen we die extra aandacht verankeren in het Taalbeleidsplan. Daarnaast gaan we er vanuit dat in de toegezegde jaarlijkse rapportage aan de gemeenteraad ook de behaalde resultaten voor deze doelgroep worden aangegeven.

Benieuwd naar de bijdrage van Simon Geleijnse en de stemming?
Zie: https://rijswijk.raadsinformatie.nl/vergadering/945170/%2010-05-2022
(bijdrage Simon Geleijnse 2:53:10, stemming 03:07:40)

Laaggeletterdheid aanpakken doen we samen!
Meer informatie over laaggeletterdheid: https://www.lezenenschrijven.nl/