15 november 2022

Huis te Landelaan moet veiliger! Na oproep CDA kwam wethouder ter plaatse polshoogte nemen!

Roep om veiliger Huis te Landelaan: ‘Of moeten er eerst doden vallen?’
Een grote groep bewoners verzamelen zich maandag aan het eind van de middag ter hoogte van het Julialaantje op de Huis te Landelaan. Zij maken zich ernstig zorgen over de onveilige verkeerssituatie door te hard rijdende auto’s. “Vanaf ons balkon, zien we onze laan steeds drukker worden. Met alle risico’s voor de wandelaars en fietsers”, vertellen Paul van Wegberg en Els van Noort.

Wijkapp
Wijkwethouder Werner van Damme (VVD) is ook aanwezig, net als raadsleden - en tevens wijkbewoners - Simon Geleijnse (CDA) en Maaike Harmsen (CU). Dankzij de wijkapp, beheerd door Marco Franken, zijn veel bewoners gekomen om hun ongenoegen kenbaar te maken.

Veel sluipverkeer
“Door de toename van het autoverkeer en de snelheid waarmee ze rijden is het gevaarlijk over te steken, vooral omdat er maar één zebrapad is”, vertelt Simon Geleijnse. “De hoeveelheid sluipverkeer neemt toe vanuit Den Haag. Hier worden veel nieuwe projecten ontwikkeld. Dan hebben we het nog niet eens over wat er gebeurt wanneer er straten tijdelijk worden afgesloten, zoals straks de Beatrixlaan.”

Oplossing?
“We vragen ons af wanneer de gemeente structurele maatregelen neemt tegen de verkeersonveiligheid op de Huis te Landelaan. Of moeten er eerst doden vallen? Er wordt heel vaak veel en veel te hard gereden. Incidentele snelheidscontroles helpen maar even, en de politie heeft onvoldoende mensen om dat vaker te doen”, vullen Paul en Els aan. Zij hebben ook een brief geschreven aan het college van B en W. De bewoners willen een oplossing.

Verhoogd zebrapad
Zelf noemen bewoners een verhoogd zebra ter hoogte van de Meester Philipslaan, zoals dat is gedaan ter hoogte van de Van Vredenburchweg. “Nu moeten mensen tussen geparkeerde auto’s door oversteken. Zeker nu het zwembad De Put weer open is zien we gevaarlijke situaties bij overstekende kinderen en ouderen met een rollator.” Een paar maanden geleden ramde een bedrijfsbusje de gevel van een appartementencomplex, omdat die op hoge snelheid een afslaande auto moest ontwijken.

Ellende niet te overzien
Paul van Wegburg: “Als er op dat moment fietsers of voetgangers waren geweest, was de ellende niet te overzien geweest. En ook ging een auto over de kop, waarvan de chauffeur op hoge snelheid de macht over het stuur verloor. De beste en meest voor de hand liggende oplossing is het plaatsen van permanente snelheidscamera’s. Van de weg een 30 km-zone maken is ook een optie.”

Gas diep intrappen
In het verleden heeft ook de VvE van de appartementen al aan de bel getrokken bij de gemeente over het harde rijden. “Zoals de weg er nu ligt, nodigt die gewoon uit om het gaspedaal eens flink in te trappen en gevaarlijke inhaalmanoeuvres zijn schering en inslag. Helaas zijn structurele maatregelen tot nu toe uitgebleven.” De bewoners hopen dat dat nu anders gaat. Lagere snelheid is niet alleen veiliger, maar levert ook minder geluidshinder op en is minder schadelijk voor het milieu.

Toezegging wethouder
Tijdens het Kaderdebat in juli heeft het CDA de verkeerssituatie op de Huis te Landelaan aan de orde gesteld in de gemeenteraad. “Wij kregen mooie toezeggingen van wethouder Armand van de Laar: hij gaat het veiliger oversteken van de Huis te Landelaan onderzoeken. Hij denkt in eerste instantie aan het versmallen van de weg, maar alle opties staan open.”
Zie ook: https://www.cda.nl/zuid-holland/rijswijk/actueel/nieuws/onderzoek-naar-veiliger-oversteken-huis-te-landelaan

Wijkwethouder Werner van Damme kwam nu ter plaatse polshoogte nemen. Hij bracht ook een paar ambtenaren mee die de situatie goed kennen. Uit onderzoek konden zij melden dat er structureel te hard wordt gereden.

Bron: https://www.rodi.nl/rijswijk/318430/roep-om-veiliger-huis-te-landelaan-of-moeten-er-eerst-doden-val