18 januari 2021

Veilig thuis voor alle Rijswijkers

Het aantal meldingen van kindermishandeling neemt de afgelopen maanden landelijk zorgbarend toe. Dat blijkt uit een onderzoek naar prevalentie van kindermishandeling tijdens Covid-lockdown van de universiteit van Leiden. In Rijswijk hebben we al jaren te kampen met een wachtlijst voor meldingen Veilig Thuis. De impact van de coronacrisis komt hier nog eens bovenop. CDA Rijswijk wil daarom van het college weten hoe de huidige situatie in Rijswijk is en verzoekt het college op korte termijn met concrete en effectieve maatregelen te komen om meer grip en zicht te krijgen op de kwetsbare gezinnen in Rijswijk.

Doordat scholen en kinderdagverblijven gesloten zijn en we al een lange tijd veel met elkaar thuis zitten, lopen de spanningen in sommige gezinnen hoog op. Zeker in de gezinnen waar al spanningen en problemen speelden voor Covid 19. Helaas lopen de spanningen soms zo hoog op dat kindermishandeling het gevolg is. Dat moet dus snel anders, vindt het CDA.

“Het kan niet anders als dat de situatie waarin we sinds maart 2020 verkeren ook in Rijswijk resulteert in een aanzienlijke toename van het aantal meldingen Veilig Thuis. Het baart het CDA zorgen of in Rijswijk wel voldoende zicht en grip is op deze kwetsbare gezinnen en of voldoende capaciteit beschikbaar is om meldingen Veilig Thuis snel en zorgvuldig te behandelen” , aldus raadslid Annemie Koegler.

Koegler zal daarom tijdens het Forum Samenleving van 19 januari aan het college verzoeken om pro-actief te handelen en op korte termijn met een actieplan te komen. Juist deze kwetsbare gezinnen hebben wat het CDA Rijswijk betreft hulp en ondersteuning nu extra hard nodig. Alleen zo zorgen we voor een veilig thuis om in te leven en op te groeien voor alle Rijswijkers.