03 november 2022

Vrij reizen met HTM voor deel van de Ooievaarspashouders in Rijswijk

Ook in Rijswijk gratis reizen met de Ooievaarspas?
CDA en PvdA Rijswijk willen reizen met de HTM gratis maken voor een deel van de Ooievaarspashouders in Rijswijk. Het gaat om jongeren van 12 tot en met 17 jaar (in schoolvakanties en het weekend) en AOW-gerechtigden (elke dag). Dinsdag 8 november dienen ze hier een voorstel voor in tijdens het Begrotingsdebat.

“Levensmiddelen worden duurder, de prijs van energie gaat omhoog, de kosten van het openbaar vervoer stijgen in 2023 met 7%. Het wordt steeds lastiger mee te doen in de maatschappij. Isolement en eenzaamheid dreigen”, stellen raadsleden Simon Geleijnse (CDA) en Wil van Nunen (PvdA). Om inwoners hierin tegemoet te komen, komen zij dinsdag 8 november tijdens het Begrotingsdebat met het voorstel om reizen met de HTM gratis te maken voor een deel van de Ooievaarpashouders.

Niet kunnen langsgaan bij zieke tante
“Een maand geleden, op 7 oktober, was de Nationale Ouderendag. Het Nationaal Ouderenfonds vroeg daar aandacht voor de mobiliteit van senioren. Door hogere lasten hebben velen van hen geen geld voor OV”, vertelt Simon Geleijnse. In 2017 pleitte Wil van Nunen al voor gratis OV. “Door de huidige situatie met stijgende kosten is dat anno 2022 nog steeds actueel. Het niet hebben van geld voor de tram of de bus mag niet tot gevolg hebben dat je niet langs kan gaan bij je zieke tante, een evenement niet kan bezoeken of andere mensen niet kan ontmoeten.”

Vrij reizen
Indieners van dit voorstel willen dat twee groepen Ooievaarspas-houders vrij kunnen reizen met HTM. Het gaat om de groep 12 t/m 17-jarigen (in elke schoolvakantie en in elk weekend) en de groep AOW-gerechtigden (elke dag). Voor Haagse Ooievaarspashouders in deze groepen is het al zo geregeld. Met andere woorden: een oudere dame met Ooievaarspas in Den Haag kan wel zonder kosten met HTM naar haar vriendin reizen in Rijswijk, andersom niet.

Eenzaamheid
“Mobiliteit is van groot belang om mee te kunnen doen in de samenleving. Mensen houden hierdoor regie over hun eigen leven, blijven meedoen en kunnen hun sociale contacten onderhouden. Bewegingsvrijheid voorkomt eenzaamheid. Voor houders van een Ooievaarspas (Rijswijkers met een gezinsinkomen dat niet hoger is dan 130% van de geldende bijstandsnorm, red.) is die bewegingsvrijheid niet vanzelfsprekend”, lichten de raadsleden toe. “Met de huidige inflatie is het voor huishoudens met een laag inkomen geen gemakkelijke tijd.”

In Rijswijk gaat om ongeveer 350 AOW-gerechtigden en ongeveer 800 jongeren in de leeftijd 12 t/m 17 jaar. Naar verwachting kost dit voorstel ongeveer €150.000,- voor het jaar 2023, als iedereen die recht heeft ook daadwerkelijk gebruik maakt van deze regeling.

Financiële drempel
Op dinsdag 8 november vergadert de gemeenteraad. De raadsleden moeten dan beslissen of ze de begroting 2023 willen aanpassen om dit voorstel mogelijk te maken. Simon Geleijnse en Wil van Nunen: “In veel gemeenten is al een vorm van gratis OV ingevoerd. Onderzoek wijst daar uit dat het wegnemen van de financiële drempel ervoor zorgt dat betrokkenen er meer op uit gaan en uit hun sociale isolement komen.”

Het Begrotingsdebat vindt op 8 november plaats om 15.00 uur en is te volgen via een livestream op de website van de gemeente: rijswijk.raadsinformatie.nl.

Bron: https://www.rodi.nl/rijswijk/politiek/316738/ook-in-rijswijk-gratis-reizen-met-de-ooievaarspas-
Foto: Robert Heijdemann