25 juni 2021

Woonfonds

De Gemeente Rijswijk neemt het initiatief om huurwoningen te bouwen in het middensegment door het oprichten en deelnemen aan het woonfonds Rijswijk. In het najaar startte de gemeente een onderzoek naar de mogelijkheden voor het oprichten van een woonfonds waarin de gemeente zelf deelneemt als participant. Een nieuwe oplossing die nog niet eerder is toegepast. De gemeenteraad stemde donderdag 17 juni in met het plan.

Betaalbare woningen voor middengroepen
“Doel van het woonfonds is zorgen voor doorstroming uit de sociale sector en meer betaalbare woningen voor middeninkomens realiseren, denk aan onderwijzers, politieagenten en zorgmedewerkers en de woningen voor langere tijd beschikbaar en betaalbaar te houden”, zegt Johanna Besteman, wethouder wonen, gemeente Rijswijk. “Deze groep zit met de vingers tussen de deur op deze woningmarkt. Ze verdienen vaak te veel om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning en te weinig om te kunnen kopen op deze markt. Veel vraag en weinig aanbod. Dat vraagt met grote spoed om een oplossing, vindt de wethouder. “Daarnaast zien we dat de ontwikkeling van huurwoningen in het middensegment achter blijft”.

Duurzaam en financieel degelijk
Het woonfonds gaat 100 nieuwe huurwoningen bouwen in de meest duurzame wijk van Nederland: Rijswijk Buiten. “Een logische plek”, vindt wethouder Financiën en Rijswijk Buiten Jeffrey Keus, “want het is belangrijk dat deze nieuwe, duurzame wijk een gemêleerde samenstelling krijgt. Tegelijkertijd is het van belang dat het financieel verantwoord is. De financiële situatie van de gemeente is niet dusdanig dat we er geld op kunnen toeleggen of de grond met korting kunnen verkopen. Het rendement dat terugkomt naar de gemeente kan weer in de stad geïnvesteerd worden.”

Constructie Woonfonds
Om deze woningen te bouwen was het nodig om een strategie te formuleren, die voldoet aan alle geldende financiële en juridische randvoorwaarden. Dit heeft geleid tot een constructie waarin de gemeente als participant een belang neemt in dat fonds. In deze constructie komen nieuwe woningen in het middenhuur segment beschikbaar voor de beoogde doelgroep én worden de huren op de langere duur gematigd. Tegelijkertijd wordt ook de doorstroming vanuit het sociale huursegment bevorderd.

Schep in de grond
De gemeente benut het woonfonds als een pilot, op basis waarvan de komende jaren ervaringen worden opgedaan. De uitvoering van de pilot start eind dit jaar. In december 2021 gaat de schep in de grond en start de bouw van de eengezinswoningen en appartementen in Rijswijk Buiten. De oplevering wordt in het tweede kwartaal van 2023 verwacht.

Bron: rijswijk.nl