Meer aandacht en zorg voor onze ouderen

• Wij willen meer variatie in het aanbod van woonvormen voor ouderen in de nabijheid van zorg. Hofjes, kleinschalige appartementencomplexen zijn een aantrekkelijk alternatief voor ouderen die wel op zichzelf willen blijven wonen, maar niet langer de zorg voor een heel huis willen hebben.
  • We zetten ons in om eenzaamheid onder onze inwoners, en met name ook bij ouderen, zoveel mogelijk tegen te gaan.
  • We zetten extra in op het bevorderen van contact tussen ouderen en jongeren, bijvoorbeeld vanuit de maatschappelijke dienstplicht. Maar wij willen ook dat scholen, bedrijven (MKB) en verenigingen vaker een beroep doen op ouderen om als vrijwilliger, coach of mentor hun kennis en ervaring te delen met jongere generaties. -Wij zetten in op het behoud van voorzieningen zoals een huisarts, supermarkt, winkels en geldautomaat in elke buurt van Rijswijk.  -Wijkcentra waar buurtgenoten elkaar kunnen ontmoeten en kunnen leren kennen zijn onmisbaar. Dit kunnen ook plekken zijn waar huisartsen en andere zorgverleners dicht bij de mensen kunnen werken. We behouden de huidige en waar mogelijk - en op slimme wijze - creëren we nieuwe wijkcentra.
  • We ondersteunen en stimuleren projecten die generaties en culturen met elkaar in contact brengen.
  • Vervoersmogelijkheden voor senioren en mensen met een beperking moeten binnen de gemeente op orde zijn. We brengen de bestaande mogelijkheden verder onder de aandacht. Hierbij is ook aandacht voor maatschappelijke initiatieven zoals een belbus of buurtvervoer.
  • Zo wil het CDA Rijswijk ervoor pleiten dat ook de kleinere winkelgebieden ondersteuning krijgen vanuit de gemeente zodat ze bereikbaar blijven voor mensen in de wijk. Dat geldt ook voor openbaar vervoer. Want als zelf autorijden niet meer tot de mogelijkheden behoort, moet je als oudere mobiel kunnen blijven. OV-haltes moeten dus centraal en dichtbij gesitueerd worden met een plaats om te zitten.
  • Bij het bouwen van woningen voor senioren hebben we extra aandacht voor de bereikbaarheid van voorzieningen zoals een huisartsenpost en een apotheek en de veiligheid van de leefomgeving.
  • We ondersteunen verpleeghuizen die ruimte nodig hebben om uit te breiden. We moeten streven naar voldoende verpleeghuisplaatsen in Rijswijk voor mensen die (bijna) hun hele leven in de gemeente wonen. Daarnaast zorgen we voor een gevarieerd aanbod van nieuwe vormen van wonen en zorg.
  • We faciliteren en zorgen voor snellere behandeling van aanvragen voor mantelzorgwoningen en familiehuizen.
  • Voor mensen in de laatste levensfase moet er goede zorg en ondersteuning zijn en moet er aandacht zijn voor zingevingsvragen. De gemeente streeft naar een vestiging van een hospice binnen de gemeentegrenzen.
  • Op hogere leeftijd worden ouderen kwetsbaarder voor oplichting en kleine criminaliteit, ook via het internet. Dit heeft een grote impact op hun gevoel van veiligheid. Wij geven meer voorlichting en willen dat de politie, banken en bedrijven extra aandacht geven aan meldingen en aangiftes van ouderen.
  • Bij de inrichting en het onderhoud van de openbare ruimte is er extra aandacht voor de ouderen en het gebruik van loophulpmiddelen en scootmobiels.
  • Het CDA Rijswijk wil verder 100 extra zitbanken in de gemeente plaatsen, inwoners kunnen op eenvoudige wijze tips doorgeven voor de locaties van deze zitbanken.
  • Het CDA Rijswijk wil extra openbare toiletten binnen de gemeente, ook in de nabijheid van de landgoederenzone en in winkelgebieden.