05 januari 2017

CDA wil stadswapen als officiële logo van Rotterdam

CDA-raadslid Sven de Langen heeft aan het college gevraagd of het stadswapen 'Sterker door strijd' weer als het officiële logo van de gemeente Rotterdam kan worden ingevoerd. Uit een peiling naar aanleiding van de vragen bleek dat 94 procent van de AD Rotterdams Dagblad lezers voor is.

Na de Tweede Wereldoorlog, in 1948 om precies te zijn, schonk koningin Wilhelmina de wapenspreuk ‘Sterker door strijd’ aan het gehavende Rotterdam. Het toekennen van een wapenspreuk is voorbehouden aan de vorst en deze spreuk is tot op de dag van vandaag passend gebleken. ‘Sterker door strijd’ is voor vele Rotterdammers een lijfspreuk geworden: een weerspiegeling van de Rotterdamse cultuur en mentaliteit.

De gemeente Rotterdam gebruikt het geprezen stadswapen echter nog slechts sporadisch. Een in 1999 ontworpen logo siert tegenwoordig alle uitingen van de gemeente Rotterdam. Het mag gezegd: de recente vernieuwingen in de huisstijl van de gemeente zijn geslaagd. De citymarketing met de slogan ‘make it happen’ viel bovendien in de prijzen. In de vernieuwingen en in het huisstijlhandboek is echter het wapen van de stad niet meegenomen. Het logo uit 1999 wordt nog steeds gevoerd.

De CDA-fractie zou graag na vele jaren trouwe dienst van het huidige logo het oude wapen weer in ere herstellen. Ook de gemeente Den Haag heeft het oude wapen met haar wapenspreuk ‘vrede en recht’ vernieuwd. Een stilistische versie van het oude wapen siert alle gemeentelijke uitingen. Een optie die wat het CDA zeer serieus bekeken moet worden.