02 maart 2022

15.000 betaalbare woningen erbij!

Kopen

De woningmarkt is oververhit. Er is bijna geen woning beschikbaar en de woningen die er beschikbaar zijn gaan vaak voor absurde prijzen over de toonbank. Dat moet aangepakt worden. Wij willen de komende vier jaar vijftienduizend betaalbare woningen erbij. Betaalbare woningen voor mensen met een heel normaal, fatsoenlijk inkomen. Maar een stad is er niet alleen om te wonen. De stad is er ook om te leven. En daarom moeten er voldoende voorzieningen zijn rondom nieuwbouwprojecten, pleintjes om de kinderen te kunnen leren fietsen, sportfaciliteiten, maar zeker ook voldoende groen.

Huren

Veel bewoners betalen noodgedwongen extreem hoge huren betalen voor huizen die dit helemaal niet waard zijn. Woningen worden voor meer dan duizend euro per maand verhuurd worden, terwijl die onder de sociale huurgrens horen te vallen. Dit is bij wet verboden. Een verhuurder mag dan namelijk niet zelf de huurprijs mag bepalen. Het is voor huurders mogelijk naar de landelijke huurcommissie te stappen. Deze stap is echter erg groot. De stap om naar een huurcommissie te gaan moet kleiner worden.

Daarom wil het CDA Rotterdam een lokale huurcommissie instellen die per casus mogelijkheden heeft om (te) hoge huren en excessieve huurverhogingen aan te pakken. En wij willen dat de gemeente initiatief neemt om een zaak te beginnen als er meerdere signalen over één verhuurder binnenkomen bij deze lokale huurcommissie.