14 juli 2017

Rotterdamse leerkrachten getraind op signaleren kindermishandeling

Ruim 5000 Rotterdamse leerkrachten worden komend schooljaar getraind om signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling eerder te herkennen. Het onderwijs is bij uitstek de plek waar kindermishandeling vroeg gesignaleerd kan worden. Onderzoek laat zien dat in elke klas gemiddeld één kind slachtoffer is van kindermishandeling. Het aantal meldingen vanuit het onderwijs is echter beperkt. Volgens wethouder Hugo de Jonge moet dat anders. "Er is maar één volwassene nodig om de cirkel van geweld voor een kind te doorbreken. Juist leerkrachten zijn een cruciale partner in de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling."

De handreiking 'Signaleren kindermishandeling en gebruik meldcode en SISA' en de training moeten daar verandering in brengen. Alle Rotterdamse leerkrachten uit het basisonderwijs kunnen nu een e-learning training volgen over het signaleren van kindermishandeling, het werken met de meldcode en het steunen van kinderen die thuis onveilig zijn. Komend schooljaar volgen ruim 5000 leerkrachten de training.