09 april 2019

CDA blij met extra inzet tegen verzakking Tussenwater

Het CDA Rotterdam is erg blij met de toezeggingen die wethouder Wijbenga (Buitenruimte) heeft gedaan omtrent de verzakkingsproblematiek in Tussenwater. Er zijn nu echt een aantal stappen vooruit gezet, stelt fractievoorzitter Christine Eskes vast.

Ten tijde van de bouw van de wijk Tussenwater werd al rekening gehouden met een maximale verzakking per jaar van anderhalve centimeter, net als in de andere delen van Rotterdam. De nieuwe wijk bleek echter sneller te verzakken dan verwacht met problemen aan riool, bekabeling en gasaansluitingen als gevolg. Ook durven bewoners amper hun voortuintje meer te betreden uit angst voor verzakkingen.

Onlangs werd het onderwerp behandeld in de raad, waarbij wethouder van Buitenruimte Bert Wijbenga een aantal toezeggingen deed. Zo kunnen bewoners een beroep doen op de hardheidsclausule als zij aantoonbaar kunnen aangeven niet op de hoogte te kunnen zijn van de coulanceregeling, vergoedt de gemeente riolering op particuliere grond en worden er tuincoaches ingezet.

Christine Eskes: "Ik ben heel blij dat we dit onderwerp besproken hebben. Wat mij betreft zijn er echt een aantal stappen vooruit gezet. Dan gaat het om de riolering op particuliere grond, waarvan de wethouder heeft toegezegd dat de gemeente die voor haar rekening neemt. Dan gaat het om de coulanceregeling, waarbij de hardheidsclausule wordt ingesteld, en om de tuincoaches die worden ingezet. En Stedin die er bovenop zit, alert is en beschikbaar is."