31 maart 2016

CDA blij met positieve geluiden vanuit woningcorporaties

Het CDA reageert verheugd op de mededeling van de Rotterdamse woningcorporaties dat de goedkope voorraad in Rotterdam wel kan worden teruggebracht. Dit schrijven zij in een brief aan wethouder Schneider.

Het CDA pleit al tijden voor minder goedkope woningen in Rotterdam. CDA Raadslid Christine Eskes: "Fijn te zien dat de woningcorporaties aangeven dat de voorraad goedkope woningen in de komende vijftien jaar kan dalen." Over het realiseren van duurdere woningen in goedkope wijken zijn de corporaties kritisch. "Dat is een gemiste kans," aldus Eskes. "Juist door ook duurdere woningen in een wijk te bouwen breng je de balans terug in de wijk."

Ook de visie van de partij om de sterke schouders in de stad te houden delen de corporaties. Eskes: "Wat je nu ziet is dat midden- en hoge inkomens wegtrekken uit de stad. Ze vertrekken naar Barendrecht, Lansingerland of Maassluis om daar te wonen in een huis met een tuintje. Dit gaat ten koste van de leefbaarheid in de stad. Wij moeten alles op alles zetten om juist deze groep in de stad te houden, daar profiteert iedereen van."

Dit schrijven de woningcorporaties ook. Zij vinden het aantrekken en behouden van midden- en hogere inkomens voor de stad van cruciaal belang voor een solide sociaaleconomische toekomst van Rotterdam.