01 oktober 2017

Gebrekkige analyse zorgt voor kletspraat Eerdmans over diversiteit in winkelstraten

Louche zaken en het gebrek aan een diverse branchering in winkelstraten in de oude wijken van Rotterdam zijn serieuze problemen. Serieuze problemen waar Rotterdammers zich zorgen om maken, vragen ook om serieuze oplossingen met een goede onderbouwde analyse.

Waar Joost Eerdmans de mist in gaat is de gedachte dat een "Nederlandse groenteboer" of een Bruna het zou overleven in deze wijken. Natuurlijk niet. Daar is de koopkracht te gebrekkig voor en de aantrekkingskracht van online winkelen en grootse winkelcentra te groot, anders waren deze winkels natuurlijk nooit uit het straatbeeld verdwenen! Een vestigingswet lost dit onderliggende probleem helemaal niet op. Het zorgt wel voor meer bureaucratie en het zit ondernemers die met hard werken wat willen opbouwen dwars.

Een echte oplossing is het krachtig uitvoeren van de woonvisie met als doel wijken weer in balans te krijgen. Daardoor komt er meer koopkracht en wordt de kans op een grotere diversiteit aan winkels vergroot. Het verscherpen van toezicht op louche ondernemingen is ook een echte oplossing. Drie belwinkels of drie juweliers naast elkaar is volstrekt ongeloofwaardig. Het kan haast niet anders dat criminaliteit er voor zorgt dat van concurrentie tussen de winkels geen sprake is.

Kortom: Het huidige collegebeleid aanvullen en zo zorg dragen voor meer diversiteit aan winkels is prima, maar dan met een correcte analyse zonder onjuiste etnische argumenten én met echte oplossingen!