01 juni 2020

De Orgelzolders; een ongekend waardevol oorlogsmonument in Rotterdam

In het teken van 75 jaar vrijheid willen wij graag de aandacht vestigen op een aangrijpend en bijzonder oorlogsmonument in Rotterdam, de Orgelzolders. Ondanks dat de Orgelzolders ook wel het Achterhuis van Rotterdam worden genoemd, zijn ze niet erg bekend. Dit zouden wij, het CDA, graag anders zien omdat de Orgelzolders een ongekend waardevol verhaal vertellen dat doorgegeven moet worden aan de jongere generaties. Deze plek vertelt het ingrijpende maar hoopvolle verhaal van Joodse onderduikers die de oorlog hebben overleefd. Tijdens de oorlog zaten drie Joodse echtparen 34 maanden lang ondergedoken in de zolders boven het kerkorgel van de Breepleinkerk. Wonder boven wonder hebben alle onderduikers, ondanks razzia's en invallen van de Duitsers, de oorlog overleefd. In 1944 werd er zelfs een kerngezonde baby geboren. Kortom, deze intrigerende plek is zeker een bezoek waard.

Door de coronamaatregelen zijn de Orgelzolders momenteel niet geopend, maar neem vooral een kijkje op deze website voor het hele verhaal, de recente rapportage en de openingstijden. orgelzolders.nl