26 oktober 2016

In Memoriam Frans Jozef en Gonnie van der Heijden

Gonnie van der Heijden-van der Eerden (1940-2016)

Frans Jozef van der Heijden (1938-2016)

Jarenlang hebben Frans Jozef en Gonnie van der Heijden zich in verschillende functies ingezet voor het CDA en de stad Rotterdam. Samen was het een markant stel, dat hield van politiek en discussie.

Met hun oog en liefde voor jonge mensen met politieke ambities of andere talenten, hebben zij meerdere generaties (aankomende) politici binnen het CDA (maar ook bij andere partijen) geholpen en gesteund bij hun ontwikkeling. Het huis van Frans Jozef en Gonnie aan de Borchsatelaan stond open voor iedereen, maar vooral ook voor jonge mensen. Was je geïnteresseerd in politiek en bestuur, dan waren Frans Jozef en Gonnie graag bereid om je de fijne kneepjes van het vak te leren en om je verder op weg te helpen.  Daarmee hebben ze belangrijke rol gespeeld in het functioneren en vorming van het Rotterdamse CDA.

Gonnie van der Heijden was werkzaam op het partijbureau in Den Haag, lid van de Wijkraad Hillegersberg-Schiebroek en lid van het Dagelijks Bestuur van Hillegersberg-Schiebroek. Ze heeft zich altijd enorm ingezet en had een duidelijke mening. In een partij die zoekt naar het compromis, wilde zij zich alleen laten overtuigen als de argumenten valide waren. Gonnie was een uitgesproken persoonlijkheid. Een opvallende verschijning, goed gekleed, een pittig kapsel en felle blauwe ogen. Ze ging graag de discussie aan, ze was strijdbaar, actief. Ze was portefeuillehouder ruimtelijke ordening in de deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek, een deelgemeente waar veel werd geprocedeerd en met raadsleden die zich bezighielden met veel details. In het persoonlijk vlak was die pittige tante een hartelijke vrouw. Had je haar vertrouwen gewonnen, dan was ze ongelofelijk loyaal en steunde ze je door dik en dun.

Frans Jozef was journalist, politicus en gentlemen, met een groot hart voor Rotterdam en haar haven. Frans Jozef was raadslid in Rotterdam, lid van de Provinciale Staten van Zuid-Holland, lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal en vervolgens werd hij weer lid van de gemeenteraad van Rotterdam in een turbulente tijd. Frans Jozef was kamerlid, maar vooral een Rotterdams kamerlid. Vele avonden en weekenden was hij aan de slag met de partij en bracht verschillende partijen en coalities bij elkaar. Altijd bereid om met zijn ervaring jonge mensen bij te staan en vol met schitterende anekdotes. Met trots vertelde hij hoe hij als zoon van een Rotterdamse groenteman het politieke ambacht in de vingers had gekregen. Hij ging altijd voor waarheid en kwaliteit van de samenleving. Hierbij schuwde hij het debat niet, maar was wel op zoek naar haalbare oplossingen. Jarenlang heeft hij zich ingezet in besturen voor liefdadigheid en zorg, maar ook met een hart voor media, kunst en cultuur.

Zijn keuze voor Gonnie had hij gedaan in voor en tegenspoed. Samenleven doe je niet alleen. Dapper en vastberaden waren ze samen een paar jaar terug nog verhuisd. Hoewel ze fysiek hun gebreken hadden, was hun scherpe blik op de samenleving en de politiek niet minder geworden. Frans Jozef had altijd een groot gevoel voor timing en regie. Nu blijkt dat zij zelfs het einde hebben geregisseerd.

Een bijzonder stel, twee mensen die vanuit de functies die ze vervulden, namens het CDA en veel andere maatschappelijke organisaties, veel hebben betekend voor Rotterdam. Maar wat misschien achteraf de mooiste herinnering aan hen is, is dat het zo zichtbaar was dat die twee mensen 53 jaar zoveel van elkaar hielden.

Peter Lamers, Karen Duys, Beppie Hagenaars en Bart-Jan Walraven