24 november 2017

Rem op reclame ongezonde voeding voor kinderen

In antwoord op schriftelijke vragen van de CDA-fractie heeft het college laten weten te werken aan manieren om op kinderen gerichte reclame voor ongezonde voeding in te willen dammen. Deze zogenaamde kindermarketing moedigt slecht leefgedrag bij kinderen aan en hoort wat ons betreft dan ook niet thuis in de openbare ruimte.

De aanleiding voor onze vragen was het voornemen van Amsterdam om op kinderen gerichte reclames voor ongezonde voeding te weren uit de metrostations. Het college is hier ook in Rotterdam toe bereid. Aangezien de reclamecontracten in Rotterdam tot 2020 en 2023 lopen, is dat hier echter helaas nog niet mogelijk. Dit betekent niet dat we hierop wordt gewacht om kindermarketing in te dammen. Zo onderzoekt het college of jeugdsportevenementen of andere sportevenementen met minstens een kwart aan jonge toeschouwers kindermarketing-vrij gemaakt kunnen worden

Ook op andere terreinen wil het college werken aan gezonder voedingspatroon voor kinderen. Zo wordt bijvoorbeeld het productaanbod in gemeentelijke accommodaties als zwembaden en sporthallen gezonder en wordt er met populaire bestemmingen voor schoolreisjes gewerkt aan gezonde menu's.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.