04 september 2017

Rotterdam domoticahoofdstad van Nederland

In het AD Rotterdams Dagblad van vandaag is te lezen dat in Strijen zes woningen van ouderen bij wijze van proef worden voorzien van allerlei technische hulpmiddelen,zogenaamde domotica. Denk hierbij aan camera’s, sensoren en een alarmeringsketting.Door middel van een tablet kunnen de bewoners zelf de regie houden en alle domotica bedienen. De proef in Strijen is tot stand gekomen door samenwerking van een projectontwikkelaar met een woningcorporatie.

De CDA-fractie is groot voorstander van de inzet van domotica. Raadslid Sven de Langen: "Ouderen blijven steeds langer thuis wonen en dat vraagt om aanpassingen in de woning. Door domotica kan de zelfredzaamheid van ouderen worden vergroot en kunnen familie en naasten makkelijker worden ingeseind wanneer er iets loos is. Rotterdam heeft het met het programma Langer Thuis belangrijke stappen gezet om ouderen op een goede en verantwoorde wijze thuis te laten wonen en heeft de afgelopen jaren ook aandacht besteed aan domotica met verschillende pilots. Wat ons betreft zou Rotterdam voorop moeten lopen in technologische ontwikkelingen om ouderen langer thuis te laten wonen en de domoticahoofdstad van Nederland worden." Om die reden heeft de Langen aan het college gevraagd om in Rotterdam, mogelijk in samenwerking met woningcorporaties, een soortgelijke proef als in Strijen te doen in wijken waar veel ouderen wonen? Daarbij denken wij alvast aan Prins-Alexander, Hoogvliet of IJsselmonde.