Wat is de stand van zaken van de unaniem door de Schiedamse raad aangenomen motie “Eerbetoon aan Schiedamse sporters: Wall of Fame”? De raadsleden Bertus Feelders (VVD) en Jaap Pegtel (CDA), beiden een groot voorstander van het tot stand komen van de Wall of Fame, hebben het volste vertrouwen dat deze “eregalerij” er ook daadwerkelijk gaat komen. Maar hoe zou deze eruit kunnen komen te zien? Die vraag vormde de aanleiding voor een tocht van de twee raadsleden langs enkele gemeenten, waar een eregalerij al is gerealiseerd.

Almere

Bij het Topsportcentrum in deze gemeente staat, sinds een aantal maanden, een metershoog en meterslang kunstwerk met daarin foto’s van sporters die in Almere geboren zijn en/of er gewoond hebben. Bekende namen zijn o.a. Kenneth Vermeer (keeper van Feijenoord), oud-atleet Gregory Sedoc en voetbalster Desiree van Lunteren.

Zeist

Op de KNVB Campus is een blijvend aandenken aan alle ex-internationals, bondscoaches en supporters, die meer dan honderd interlands bezochten, opgericht. Met gebruikmaking van een trapje, is gezocht naar namen van Schiedamse ex-internationals. De in metalen schildjes gegraveerde namen van o.a. Jan van Schijndel, Hans Eijkenbroek, Piet Romeijn en John de Wolf konden worden getraceerd.

Den Haag

In de Haagse Sportcampus Zuiderpark is een aantal muren bedekt met sterren. Er zijn gouden sterren voor de Haagse Europese, wereld- en Olympisch kampioenen, voor Wimbledon-winnaar Richard Krajicek en Joop Zoetemelk, winnaar van de in 1980 verreden Tour de France. Daarnaast zijn er ook zilveren sterren voor sporters en trainers die geen prijzen hebben gewonnen op een EK, WK of de Olympische Spelen, maar wel een grote rol hebben gespeeld in de Haagse sportwereld.

Ideeën welkom

De raadsleden zijn een stuk wijzer geworden, maar beiden zouden ook graag de mening van Schiedammers vernemen. Als er ideeën zijn over hoe de eregalerij eruit kan komen te zien, of als men vindt dat er Schiedamse sporters zijn die zeker een plaatsje verdienen, mail dan met een van beide raadsleden: [email protected] of [email protected].