01 april 2021

Aanpak project oneigelijk gebruik (vervolg)

Zoals in de vorige nieuwsbrief medegedeeld heeft de CDA-fractie schriftelijke vragen gesteld over het 'Project grondgebruik'. In het kader van dit project bekijkt de gemeente welke stroken gemeentegrond door bewoners, al dan niet bewust, in eigen gebruik zijn genomen. Het gaat in de regel om kleine stroken grond die geen deel uitmaken van een groter geheel (op wijk- en/of buurtniveau) en in eigendom van de gemeente zijn.

De CDA-fractie constateerde dat, gezien het aantal ingekomen reacties, in een aantal gevallen niet altijd even zorgvuldig is gecommuniceerd namens de gemeente. Kern van de bezwaren van de klagers is namelijk dat zij, naar hun gevoel, op een onheuse manier zijn behandeld. De CDA-fractie vond dat wij hier als Raad c.q. Commissie iets mee zouden moeten en heeft dit punt aan de orde gesteld in de Commissie Ruimte. Onze vraag aan de collega’s in de commissievergadering van 1 maart was of zij deze mening deelden.

Het kernpunt voor de CDA-fractie bij de uitvoering van het project grondgebruik was dat zowel bij de beantwoording van de eerste als van de tweede serie schriftelijke vragen van de CDA-fractie het college van mening was dat het hier van de zijde van de gemeente om een zorgvuldig proces gaat, terwijl de CDA-fractie verschillende reacties van betrokken inwoners had gekregen waaruit blijkt dat die een geheel andere kijk hadden op de gang van zaken dan het college en die vraagtekens zetten bij de zorgvuldigheid van het proces.

Voor wat betreft het al dan niet zorgvuldig handelen van de gemeente Teylingen was het dus het woord van het college tegenover dat van een aantal klagende inwoners.

De vraag was hoe uit deze patstelling te komen?

In dit kader stelde de CDA-fractie voor om het college te verzoeken of zij de gestelde vragen plus antwoorden zou willen publiceren in de lokale bladen met de oproep erbij dat mensen die zich niet herkennen in de door de gemeente in de beantwoording geschetste gang van zaken, dit kunnen melden met het telefoonnummer en mailadres van een ter zake kundige ambtelijke  medewerker (dus geen ingehuurde kracht) die zorgvuldig de reacties van betrokken inwoners analyseert en met een passende individuele reactie namens de gemeente komt.

Helaas was het College hiertoe niet bereid. Ook in de commissievergadering kreeg het voorstel onvoldoende steun. Wel krijgen wij de indruk dat door het stellen van onze vragen in de dagelijkse praktijk van dit project de sociale antenne van de gemeente iets beter is afgesteld.