02 februari 2021

Aanpak project oneigelijk grondgebruik

De gemeente is in 2019 gestart met het project Grondgebruik. In het kader van dit project bekijkt de gemeente welke stroken gemeentegrond door bewoners, al dan niet bewust, in eigen gebruik zijn genomen. Het gaat in de regel om kleine stroken grond die geen deel uitmaken van een groter geheel (op wijk- en/of buurtniveau) en in eigendom van de gemeente zijn. De stroken grond hebben slechts een beperkte functie en grenzen direct aan een woonperceel. In sommige gevallen zijn hierover al afspraken gemaakt, in andere gevallen moeten nog afspraken worden gemaakt over dit grondgebruik.

In de beantwoording door het college van de schriftelijke vragen van het CDA over het project staan enkele opvallende woorden die moeten benadrukken dat het van de zijde van de gemeente om een zorgvuldig proces gaat. De CDA-fractie heeft echter verschillende reacties van betrokken inwoners gekregen waaruit blijkt dat die een geheel andere kijk hebben op de geschetste gang van zaken dan het college en die vraagtekens zetten bij de zorgvuldigheid van het proces.

Voorbeelden van onzorgvuldigheid: inwoners hebben in het verleden afspraken gemaakt met de gemeente over het grondgebruik, maar in de brief die zij hebben ontvangen wordt daar niet over gesproken. Of een echtpaar woont al ruim dertig jaar op hetzelfde adres, er is sprake van verjaring maar de gemeente wijst hen hier niet op. Wel komen twee mensen van de gemeente langs met een centimeter, waardoor deze inwoners, die geheel te goeder trouw zijn, zich overvallen voelen en het gevoel krijgen dat zij min of meer als ‘criminelen’ worden behandeld.
Een en ander is voor de CDA-fractie aanleiding geweest om aanvullende schriftelijke vragen te stellen met als bijlage een samenvatting van minder prettige ervaringen van bewoners met het project Grondgebruik. Daarnaast heeft de CDA-fractie verzocht dit punt te agenderen voor de eerstvolgende vergadering van de Commissie Ruimte, t.w. op 9 februari a.s.. Daar wil de fractie van de commissie weten of de ervaringen van de bewoners aanleiding zijn tot herziening van het tot dusver gevoerde beleid.