23 mei 2018

CDA-delegatie bezoekt schooltuintjes

Op woensdag 16 mei jl. bezocht een CDA-delegatie het schooltuincomplex van Park Rusthoff in Sassenheim. Op deze plek worden nu al zo’n veertig jaar voor basisscholen buitenlessen gegeven. Het schooltuinproject laat jaarlijks ongeveer 130 basisschoolleerlingen ervaren hoe je zelf voedsel en bloemen kunt kweken, hoe een courgette groeit, hoe mooi een tuinboon verpakt zit, hoeveel groeikracht er in een zonnebloem zit, kortom: hoe de natuur werkt.

Omdat er geen kunstmest wordt gebruikt en geen gewasbeschermingsmiddelen nodig zijn, wordt er volledig met respect voor de natuur getuinierd. Daarom heeft het team van schooltuin Rusthoff in 2011, als enige schooltuin in Nederland, het Keurmerk Natuurlijk Tuinieren behaald.

Het hele project drijft, afgezien van een kleine subsidie, op de inzet van een aantal vrijwilligers. Niet voor niets kregen ze er in 2017 de 1e Teylinger Prijs voor en vervolgens ook nog de Teylinger Trofee. Een prachtige erkenning voor deze zeer gemotiveerde groep.

Onderschrift foto: de CDA-raadsleden Sybrinne de Vries en Gerben Dijkstra samen met Carla Hilverda op bezoek bij de schooltuinen in Park Rusthoff.