22 februari 2019

CDA: ‘Teylingen moet beste zorgpersoneel van Nederland krijgen’

De komende jaren dreigt een oplopend personeelstekort in de zorg. Het CDA wil daarom de provincie inschakelen om meer zogenaamde ‘zorgklassen’ op te richten.

CDA kandidaten voor de Provinciale Staten en Waterschapsverkiezingen (Moniek van Sandick uit Leiden, Hans van Ek uit Warmond en Carla Hilverda uit Voorhout) overhandigden een taart aan zorgechtpaar van Gastenhuis Warmond Petra Luttekes en Peter Hulsen tijdens een werkbezoek. Dit bevlogen echtpaar leidt samen met gedreven zorgpersoneel een nieuwe kleinschalige woon- en zorgformule voor dementerenden in Warmond.

Hans van Ek: ‘Chapeau voor dit geweldige initiatief: met deze taart willen we bovendien symbolisch al het zorgpersoneel in Teylingen en in Zuid-Holland een hart onder de riem steken.’

Fractievoorzitter Reny Wietsma: ‘Op initiatief van het CDA is Teylingen een dementievriendelijke gemeente geworden. Het is geweldig om te zien en ontzettend belangrijk dat de bewoners op deze wijze deel kunnen blijven uitmaken van de gemeenschap.’

Petra en Peter gaven aan dat zij warm zijn ontvangen door de Warmonders en geven aan graag meer ruimte te willen voor dit soort woonvormen, in Teylingen maar ook in de provincie.

‘Ik hoor de oproep van Petra en Peter voor meer diversiteit in het woonaanbod voor ouderen. Zij geven daadwerkelijk vorm aan een droom en dat mag door gaan klinken in heel Zuid-Holland’, zegt Moniek van Sandick.

‘Ouderen en kwetsbare mensen moeten bovendien aankunnen op de zekerheid van zorg. Die zekerheid dreigt echter in gevaar te komen door de oplopende personeelstekorten. Door overal in de regio zorgklassen te financieren, kunnen we jongeren en zij-instromers het best mogelijke praktijkonderwijs bieden en maakt de provincie bovendien werk van het stimuleren van de arbeidsmarkt. De afwisseling van werken en leren betekent ook dat zij met meer ervaring de werkvloer opkomen. En tussentijds ook gecoacht kunnen worden door ervaren collega’s. Dat is van groot belang voor menswaardige zorg voor onze ouderen. Maar ook voor de veiligheid op de werkvloer, bijvoorbeeld in de GGZ. Samen met de provincie wil het CDA er daarom voor zorgen dat Teylingen en de rest van Zuid-Holland het beste zorgpersoneel van Nederland krijgt.’

Op de foto van links naar rechts: Hans van Ek, Carla Hilverda, Peter Hulsen, Petra Luttekes en Moniek van Sandick