25 maart 2018

CDA Teylingen organiseert een avond over circulaire economie.

CDA Teylingen organiseerde maandagavond 21 maart in Warmond een drukbezochte en inspirerende avond over circulair ondernemen in de DBS met CDA Tweede Kamerlid Agnes Mulder, circulair pionier en ondernemer Guido Braam, ondernemers, belangstellenden en andere politieke partijen.

Omdat we in 2050 9 miljard bewoners op aarde verwachten en een stijgend inkomensniveau en grondstoffen snel opraken en onbetaalbaar worden is circulaire economie absolute noodzaak. Daarom wil onze regering in Nederland dat onze economie in 2050 volledig circulair draait. CDA Tweede Kamer lid Agnes Mulder gaf aan dat circulaire economie een revolutie in circulair denken en handelen heeft ontketend, zij steeds meer best practices tegenkomt en deed de oproep deze met haar te delen. Circulaire economie biedt volop kansen voor lokale en regionale werkgelegenheid, CO-2 vermindering en verhoging van het BNP.

Guido Braam gaf aan dat circulaire economie veel meer is dan alleen recycling en afvalinzameling maar gaat over de omslag van de huidige lineaire economie met beperkte recycling naar een circulaire economie waarbij we producten circulair ontwerpen zodat we alles kunnen hergebruiken, van voedsel tot kunststoffen van bouwmaterialen tot consumptiegoederen.

Hij daagde de aanwezigen uit om gezamenlijk circulair aan de slag te gaan in Teylingen, de HLT gemeenten en duin- en bollenstreek die daarop met de volgende suggesties
kwamen:

- Biedt ondernemers de ruimte, zorg voor ontschotting. Zet concrete stappen
met regionaal circulair inkopen. Zorg voor een duidelijke visie op
circulaire economie.

- Trek als stakeholders, overheden en politiek gezamenlijk op en zoek
aansluiting rond regionale initiatieven, projecten en bestaande platforms
(zoals de Economic Board) en VNG.

Direct na de zomer volgt, na het Klimaat en Energieakkoord, een handreiking circulaire economie waarop gemeenten prima kunnen aansluiten.

Dit alles is circulair voer voor uiteindelijk op te stellen lokale en regionale circulaire agenda's en actieplannen.