02 februari 2021

Cursus Politiek Actief 2021

Wil je actief worden in de gemeente Teylingen in de Gemeenteraad? In maart start de cursus “Politiek Actief”; een leuke- en interactieve cursus om alle facetten van de Gemeenteraad te leren kennen.

Onze gemeente met drie kernen (Voorhout, Sassenheim en Warmond) heeft een begroting van circa 74 miljoen per jaar. Dit geld wordt uitgegeven aan bijvoorbeeld welzijn, zorg, sport en cultuur, ruimte en infrastructuur, woningbouw, afvalinzameling, recreatie en toerisme. Wil je meebesturen, meepraten of controleren over hoe dit geld wordt uitgegeven; dan is de gemeentepolitiek iets voor jou.

CDA Teylingen heeft op dit moment vijf fractieleden in de Gemeenteraad zitten en wordt ondersteund door twee fractie ondersteuners. Een aantal van hen heeft in het verleden ook de cursus “Politiek Actief” met veel plezier gedaan. En is daarna doorgegaan in de huidige CDA fractie.

De cursus “Politiek Actief” is een mooie mogelijkheid om kennis te maken met de Gemeenteraad. Deze cursus wordt door de gemeente in samenspraak met ProDemos gegeven en start in maart 2021. Onder leiding van een cursusleider wordt uitleg gegeven over de politiek in het algemeen, de opzet en werking van de gemeentelijke politiek en wordt uitleg gegeven over hoe te debatteren. Tijdens de cursusavond(en) komen ook mensen langs die nu actief zijn in het Teylingse bestuur (bijvoorbeeld de griffier, burgemeester en raadsleden).

Programma

De gemeente Teylingen organiseren in 2021 twee keer vijf avonden waarbij de volgende onderwerpen worden behandeld:

1e reeks (vol) 2e reeks
Introductie en kennismaking met uitleg
over democratie
25 maart 29 april
De gemeente – hoe werkt de gemeente? 1 april 13 mei
De gemeenteraad – taken en rollen 8 april 19 mei (woensdag)
Debatteren – leer debatteren en presenteren 15 april 27 mei
Gemeentefinanciën, raadsvergadering bijwonen,
presentatiepitch en uitreiking certi­ficaten van deelname

Wil je meer informatie over deze leuke cursus? Deze is te vinden via deze link van de gemeente Teylingen: