Ecology Cartoon Comparative Concept
06 juni 2021

Energietransitie

In de vorige nieuwsbrief is uitgebreid verslag gedaan over de Regionale Energiestrategie Holland Rijnland. Elke energieregio geeft invulling aan de afspraken uit het Klimaatakkoord. De gemeente Teylingen valt binnen de regio Holland Rijnland (HR). Samen met maatschappelijke partners, bedrijfsleven, overheden en inwoners moet worden gekomen tot een regionaal gedragen RES, die inzicht geeft in:

• mogelijkheden voor regionale opwek en besparing;
  • die mogelijkheden vertaald naar keuzes in concrete plekken, projecten en planning;
  • de afstemming omtrent warmtebronnen;
  • de gevolgen voor de energie-infrastructuur;
  • al gerealiseerde projecten en plannen.

Als gemeenteraad van Teylingen hebben wij inmiddels al vele discussies gevoerd over het thema van de energietransitie. Die discussies hadden één ding gemeen, namelijk dat er zorgen bestaan over de haalbaarheid van de taakstelling voor de regio Holland Rijnland, over de inhoudelijke invulling ervan, over de verantwoordelijkheid met bijbehorende rollen van Provincie en gemeenten en met name ook over de wijze waarop inwoners zouden worden betrokken. Ook zijn er zorgen over mogelijke aantasting van de landschappelijke kwaliteit (inpasbaarheid, leefbaarheid) als gevolg van genoemde maatregelen.

Nadat ons fractielid Peter Scholten samen met collega raadslid Hidde Verhoeve van de VVD en twee betrokken inwoners (de heren Harry Assen en Aad Overgaag) een notitie hebben gemaakt om de gedachten over de RES te ordenen, is die in een beeldvormende sessie op 1 maart besproken met de andere politieke fracties in de gemeenteraad en vervolgens in een vergadering van de commissie Duurzaamheid, Economie en Bestuur (DEB) om de discussie over de notitie af te ronden. Inmiddels is de RES 1.0 aan de Raad aangeboden en behandeld in de commissie DEB van 12 mei 2021. Aanvankelijk was op initiatief van CDA en VVD en gesteund door Trilokaal en de fractie van Groen en Leefbaar Teylingen m.b.t. het raadsvoorstel een amendement ingediend met de naam ‘Prioritering maatregelen energietransitie’. Het was de bedoeling dat de gemeente Teylingen prioritering zou aanbrengen bij de uitvoering van de maatregelen zoals opgenomen in de energiestrategie. Eerst zou de inspanning worden gericht op ‘no regret’-maatregelen zoals (meer) zonnepanelen op daken van bedrijven, openbare gebouwen en van particulieren (waaronder ook die van stichtingen/verenigingen). De informatievoorziening over energiebesparende maatregelen richting inwoners zou worden geoptimaliseerd, o.a. door de inzet van energiecoaches en voorlichting via de gemeentelijke website. Het belangrijkste deel van het amendement was dat nu geen uitvoering zou worden gegeven aan het uitwerken van een plan voor het inpassen van zonnevelden en windturbines in de gemeente Teylingen maar de haalbaarheid, nuttigheid en noodzakelijkheid daarvan in 2025 opnieuw zou worden overwogen.

Na een oproep van de verantwoordelijk wethouder (mevr. Heleen Hooij van Trilokaal) hebben VVD en Trilokaal zich echter op het allerlaatste moment  teruggetrokken uit het amendement en zijn met een eigen amendement gekomen. Met het nieuwe amendement werd het belangrijkste deel van het eerdere amendement met de tekst dat het inpassen van zonnevelden en windturbines in 2025 opnieuw zou worden overwogen, vervangen door de tekst dat in de komende jaren (2021-2025) verkenningen worden uitgevoerd, inclusief participatietrajecten, om te onderzoeken wat haalbaar is om op enige wijze uiteindelijk in 2015 100% energieneutraal te zijn binnen de eigen gemeentegrenzen.

Deze plotsklapse ommezwaai in de opstelling van VVD en Trilokaal was een zeer teleurstellende ervaring voor het CDA, met name in de samenwerking met de VVD.