01 april 2021

Fractie krijgt Gemeenteraad mee in Energietransitie

Op 28 juni 2019 publiceerde het kabinet het Klimaatakkoord: de Nederlandse uitwerking van de internationale klimaatafspraken van Parijs (2015). We gaan met elkaar de CO2-uitstoot sterk verminderen: in 2030 met de helft ten opzichte van 1990. Eén van de afspraken is dat 30 energieregio’s in Nederland onderzoeken waar en hoe het best duurzame elektriciteit op land (wind en zon) opgewekt kan worden. Ook moet worden onderzocht welke warmtebronnen te gebruiken zijn zodat wijken en gebouwen van het aardgas af kunnen. In een Regionale Energiestrategie (RES) beschrijft elke energieregio zijn eigen keuzes.

De gemeente Teylingen valt binnen de regio Holland Rijnland (HR). Samen met maatschappelijke partners, bedrijfsleven, overheden en inwoners moet worden gekomen tot een regionaal gedragen RES, die inzicht geeft in:
    •    mogelijkheden voor regionale opwek en besparing;
    •    die mogelijkheden vertaald naar keuzes in concrete plekken, projecten en planning;
    •    de afstemming omtrent warmtebronnen;
    •    de gevolgen voor de energie-infrastructuur;
    •    al gerealiseerde projecten en plannen.

In mei van het vorig jaar werd de concept-RES HR gepresenteerd en op 1 juli moet de RES 1.0 worden vastgesteld. Op basis daarvan moet de gemeente Teylingen vervolgens een Lokale Energiestrategie (LES) vaststellen en een Transitievisie Warmte TVW).

Als gemeenteraad van Teylingen hebben wij inmiddels al vele discussies over het thema van de energietransitie gevoerd. Die discussies hadden één ding gemeen, de klimaatverandering moet bestreden worden. Dat zijn wij aan onze generaties na ons verplicht. Er zijn wel zorgen over de haalbaarheid van de taakstelling voor de regio Holland Rijnland, over de inhoudelijke invulling ervan, over de verantwoordelijkheid met bijbehorende rollen van Provincie en gemeenten en met name ook over de wijze waarop inwoners zouden worden betrokken. Ook zijn er zorgen over mogelijke aantasting van de landschappelijke kwaliteit (inpasbaarheid, leefbaarheid) als gevolg van genoemde maatregelen.

Ons fractielid Peter Scholten is eind vorig jaar samen met collega raadslid Hidde Verhoeve van de VVD en twee betrokken inwoners een werkgroepje gestart en is aan de slag gegaan om bestaande gedachten over de RES te ordenen.
Ook heeft de fractie initiatief genomen door een College Tour met Henri Bontenbal, (kandidaat 2e kamerlid, natuurkunde en voorstander van een effectief en eerlijk klimaatbeleid) over duurzaamheid te organiseren waaraan zowel CDA leden als burgers van Teylingen hebben deelgenomen.

Maidenspeech
De uitgangspunten voor de LES en de TVW zijn in de vergadering van de gemeenteraad van 11 maart 2021 vastgesteld.
In deze vergadering hield ons nieuwe fractielid “Carla Hilverda- van Leeuwen” haar maidenspeech. Voor deze vergadering had zij contact gezocht met alle fracties en ervoor gezorgd dat de drie amendementen (wijzigingsvoorstellen van het CDA op het Raadsvoorstel) werden ondersteund door de meerderheid van de gemeenteraad en meegenomen zullen worden door het College van B&W. Een goed stukje teamwork tussen Peter Scholten en Carla Hilverda-van Leeuwen. Tenslotte deed zij het voorstel aan het gemeentebestuur om naast de gebruikelijke culturele estafette voor de raadsvergadering een duurzaamheids-estafette uit te werken waarin inwoners hun ideeën/ ervaringen en onderzoeken op het gebied van duurzaamheid kunnen presenteren.
De gemeente Teylingen gaat in april en mei verder in gesprek met inwoners over de energietransitie.

Op de website van het CDA Teylingen leest u de hele maidenspeech van Carla Hilverda- van Leeuwen.