01 april 2021

Functie omgevingsmanager toch structureel geborgd

Omdat er bij nieuwbouwprojecten, met name in een al bebouwde omgeving, wel eens iets mis gaat in de communicatie met en de bescherming van het bezit van omwonenden zijn door het College verschillende, door de raad goedgekeurde, voorstellen gedaan om als gemeente meer regie te voeren op bouwprojecten. Onderdeel hiervan was het aanstellen van een zgn. Omgevingsmanager met ingang van 1 april 2020 voor de periode van 1 jaar. Het College stelde, in de raadsvergadering van 15 maart, voor om deze functie als structurele taak voor Teylingen op te nemen. Basis voor dit voorstel was een evaluatie gestoeld op een enquête.

Bij de bespreking van dit voorstel bracht de CDA-fractie het volgende naar voren:
Positief vonden wij het als fractie dat een grote meerderheid van de respondenten op de enquête aangaf dat het door de Omgevingsmanager makkelijker is geworden om contact te zoeken met de gemeente over een bepaald bouwproject. Ook de snelheid waarmee actie wordt ondernomen op een vraag of verzoek werd als een positief punt aangegeven.

Er waren uit de uitkomsten van de enquête echter ook kritische punten te halen. Zo vindt 50% van de inzenders dat zij matig of slecht of niet juist op de hoogte worden gesteld van een project of bouwplan in hun buurt. Verder is het nog steeds niet altijd duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is binnen en buiten de gemeente. Voor de CDA-fractie een zeer belangrijk punt, want dat raakt direct aan de regierol van de gemeente. Als aanspreekpunt voor vragen en klachten vindt een derde de omgevingsmanager goed functioneren, een derde matig en een derde slecht. Dit is een essentieel onderdeel van de functie dat snel verbetering behoeft. Anderen binnen de HLT-organisatie (projectleiders, beleidsadviseurs en vergunningverleners) moeten zich meer bewust worden van hun omgevingsmanagementfunctie. Ook hier ligt een belangrijke taak voor de omgevingsmanager.

De CDA-fractie stelde per saldo vast dat een eerste stap is gezet om als gemeente meer regie te nemen bij bouwprojecten, maar dat die regiefunctie meer moet worden uitgebouwd aan de voorkant van een project, bijvoorbeeld in de vorm van het maken van goede afspraken met o.a. bouwers voordat de vergunning wordt verleend en een duidelijke controle vanuit de omgevingsmanager op de naleving daarvan.
De conclusie van de CDA-fractie was verder dat we nog in een aanloopfase zitten. De functie is pas een jaar geleden ingesteld en er zijn de nodige verbeterpunten. Wij vonden het derhalve nog te vroeg om nu al een besluit te nemen over structurele borging van de functie en stelden voor om de tijdelijke aanstelling met een jaar te verlengen en over een jaar een tweede evaluatie te plannen op basis waarvan we zouden kunnen praten over een definitieve aanstelling.

Ook andere fracties in de raad voelden wel wat voor een tijdelijke verlenging van de functie. Een en ander werd vertaald in een amendement dat mede namens het CDA werd ingediend. Helaas mocht dit amendement geen meerderheid halen zodat de functie van omgevingsmanagement nu reeds structureel geborgd is. Wel zegde het College toe over een jaar een tweede evaluatie te zullen houden.