14 december 2019

Herinrichting Herenweg (invoering 30-km zone)

Eerder dit jaar nam de Gemeenteraad het besluit tot herinrichting van de Herenweg in Warmond met het doel er een 30 km zone van te maken.

Nu blijkt echter dat de Warmonderhekbrug om veiligheidsredenen op korte termijn zal moeten worden vervangen. Warmond zal hierdoor vanuit de zuidzijde zo’n vijf maanden moeten worden afgesloten. Om Warmond via de noordzijde bereikbaar te houden, kan het project herinrichting Herenweg, naar de mening van het College,  pas worden uitgevoerd na de vervanging van de Warmonderhekbrug. Dus pas in 2021, een vertraging van een jaar. Met dat laatste heeft de CDA-fractie grote moeite.

Natuurlijk moet Warmond tijdens de renovatie van de brug bereikbaar blijven. Maar even natuurlijk vinden wij het, in het belang van de verkeersveiligheid, dat de geplande 30-km zone zo snel mogelijk wordt ingevoerd. Dat laatste is ook de wens van veel Warmonders zoals blijkt niet alleen uit brieven en gesprekken, maar ook uit een enquête van onze onvolprezen Teylinger journalist.

Daarom hebben wij als CDA-fractie, via een motie, een compromis voorgesteld: wel de 30-km zone op korte termijn invoeren via het plaatsen van de borden en evt. smileys o.i.d. , maar de daarbij behorende wegwerkzaamheden pas laten beginnen nadat de vervanging van de Warmonderhekbrug is afgerond.

De motie wordt behandeld in de raadsvergadering van 19 december.