28 september 2019

Project De Waaier

De Commissie Ruimte heeft een zgn. opiniërend raadsvoorstel besproken over de bestemming van het braakliggend terrein in Warmond waarop voorheen basisschool De Waaier was gevestigd.

In Warmond is grote behoefte aan sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen. Daarnaast leeft er onder de bevolking de wens om binnen de dorpsgrenzen een mortuarium te vestigen. Er zijn met betrekking tot dit mortuarium 2 initiatieven, t.w. een burgerinitiatief en een voornemen van de katholieke kerk. Verder heeft het historisch Genootschap Warmelda behoefte aan een eigen ruimte voor o.a. opslag. Er zijn signalen van omwonenden die niet gelukkig zijn met de vestiging van een mortuarium in een woonwijk, parkeeroverlast vrezen dan wel niet gelukkig zijn met het opofferen van grond voor woningen waar grote behoefte bestaat voor dit doel.

De CDA-fractie zou graag zien dat er sociale woningbouw komt op deze plek en wel een combinatie van sociale huurwoningen en goedkope koopwoningen (de laatsten met een anti-speculatiebeding).

Verder is door de CDA-fractie aangegeven het initiatief van de katholieke kerk te ondersteunen tot vestiging van een mortuarium in de kerkzaal. Het plan kan eind 2020 gerealiseerd zijn. De parochie kan het plan zelf financieren. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de bezwaren van de omwonenden

Verder doet zich hier, naar de mening van de CDA-fractie, ook een goede gelegenheid voor om, binnen dit plan en met enige financiële ondersteuning van de gemeente, Warmelda permanent de beschikking laten krijgen over de gewenste zaalcapaciteit. Wij zouden graag willen dat de gemeente zich hiervoor gaat inzetten.