21 december 2020

Tussentijdse evaluatie omgevingsmanagement

De gemeente Teylingen en raadsleden krijgen regelmatig signalen van inwoners over voor hen onverwachte ingrijpende veranderingen in hun directe woonomgeving en/of overlast die als gevolg van bouwwerkzaamheden ontstaat. Inwoners zijn ontevreden over de beantwoording van vragen, ondervinden soms schade en/of overlast en voor inwoners is niet altijd duidelijk bij wie ze terecht kunnen. Ze geven ook aan zich overgeleverd te voelen aan een projectontwikkelaar en/of bouwer.

De afgelopen periode zijn verschillende projecten om deze reden ter sprake gekomen in de
commissie Ruimte. Daarbij werd duidelijk dat het gaat om veel meer dan regels alleen, maar namelijk om de mate waarin de gemeente bij bouwprojecten een rol neemt en regie naar zich toe trekt.

Dit alles was aanleiding tot de aanstelling van een zgn. omgevingsmanager die er vooral op toe dient te zien dat er rekening worden gehouden met de belangen van de omwonenden en andere betrokkenen.

CDA, PvdA en GroenLinks hebben het College verzocht, nu de omgevingsmanager ruim een jaar aan het werk is, een tussentijdse evaluatie te starten naar de invulling en resultaten van het omgevingsmanagement. Mede aanleiding tot dit verzoek is geweest dat de CDA-fractie enkele signalen heeft bereikt van minder goede ervaringen met het omgevingsmanagement, bijvoorbeeld bij een woningbouwproject aan de Jan Steenlaan in Warmond en de mediation rondom het Alashuis.

Aan de leden van de Commissie Ruimte is gevraagd wat in de tussenevaluatie moet terugkomen.

De CDA-fractie vindt dat met name moet worden gekeken naar het aandeel  van het omgevingsmanagement in de voorbereiding van de bouwprojecten. Dit vinden wij een essentieel  onderdeel van de taak van de omgevingsmanager, misschien wel het meest essentiële: aan de voorkant van projecten zitten, anticiperen op mogelijke knelpunten.

Uiteraard dienen ook het aandeel van het omgevingsmanagement aan de orde te komen in het tijdig betrekken van de bewoners uit de omgeving bij bouwprojecten, de communicatie naar/met de bewoners tijdens een bouwproject,  waar mensen – laagdrempelig - met vragen of klachten terecht kunnen en de daadwerkelijke afhandeling van vragen en klachten. Ook ervaringsdeskundigen dienen bij de evaluatie worden betrokken.

Wethouder Marlies Volten heeft toegezegd de tussenevaluatie medio maart te zullen opleveren.