01 april 2021

Uitgangspunten Lokale energiestrategie en warmtetransitie. Maidenspeech Carla Hilverda- van Leeuwen

Voorzitter, dank voor het woord.

Allereerst complimenten aan de wethouder en ambtenaren voor dit raadsvoorstel over de uitgangspunten LES en Transitievisie warmte.

Dames en heren: Het klimaat is letterlijk hot.

In januari jl. heeft Nederland de Internationale Klimaattop georganiseerd.
Feike Sijbesma, u kent hem wel oud bestuursvoorzitter DSM en in 2018 uitgeroepen tot invloedrijkste persoon van Nederland, spreekt niet alleen van een Coronacrisis maar ook van een wereldwijde Klimaatcrisis. Duurzaamheid is volgens hem en ook naar onze mening het enige verdienmodel voor de toekomst
Vorige week waarschuwde het KNMI ons nog dat de 1,5 graad opwarming mogelijk al over 9 jaar is bereikt.
Ik had graag vanavond de indrukwekkende laatste noodkreet van Ubbo Ockels laten zien die door merg en been gaat.(maar dit is een debat)
U kunt hem terugvinden op You tube.
We moeten haast maken. Duurzaamheid is een sociale kwestie, het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid die wij dragen voor de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen. Iedereen moet mee kunnen doen. (geen elitefeestje)
In deze vergadering willen wij ambitieuze uitgangspunten vaststellen. Onze wethouder heeft gevraagd om mee te denken en daar heeft het CDA graag aan mee gewerkt. Wij stellen de navolgende amendementen voor:

Allereerst een nieuw uitgangspunt 1 onder vernummering van de andere uitgangspunten:

1.    Realiseren van maatschappelijk draagvlak
Het realiseren van maatschappelijk draagvlak is een noodzakelijke voorwaarde voor het doen slagen van de energietransitie in Teylingen. In dat verband is het nodig dat inwoners zo goed mogelijk wordt gevraagd naar hun mening over de energietransitie en over de concrete maatregelen die worden overwogen. Het is belangrijk dat ook de participatie van jongeren concreet invulling krijgt. Uitkomsten moeten worden meegewogen.
Een tweede amendement “bij keuzes rekening houden met inherente flexibiliteit”

Dit amendement ziet op rekening houden met nieuwe technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen. Dit gaat razendsnel en de gemeente moet daar alert op kunnen acteren.
Dat wil zeker niet zeggen dat we gaan wachten op nieuwe ontwikkelingen en nu niets doen, integendeel! Met de huidige opgaven van o.a. wind, zon, isoleren en besparen moeten we aan de slag. Het is van belang dat we prioriteit geven aan maatregelen die daadwerkelijk leiden tot vermindering van CO2-uitstoot en daarmee onze footprint.

Ons laatste en derde amendement is een kleine tekstuele aanpassing
In de LES staat dat het van belang is dat als het gaat om wonen, toerisme, recreatie, biodiversiteit en ondernemerschap de polders rondom de Kaag niet al te veel worden verstoord.  Wij vinden het belangrijk dat alle polders, en dat zijn er niet veel meer, niet te veel verstoord worden.

Voorzitter, ik kom aan het eind van mijn betoog.

Als afsluiting willen wij het gemeentebestuur voorstellen om naast de gebruikelijke culturele estafette voor de raadsvergadering een duurzaamheids-estafette uit te werken waarin inwoners hun ideeën/ ervaringen en onderzoeken op het gebied van duurzaamheid kunnen presenteren. Wij werken daar graag aan mee!

Dank u wel

Ik kom nu toe aan de vraag hoe het CDA tegen de uitgangspunten van de LES en de TVW aankijkt.

Met uitgangspunt 1 kunnen we instemmen, zij het dat wij onder c de tekst ‘Onze energie bij voorkeur langs infrastructuur opwekken’ willen wijzigen in ‘Onze energie bij voorkeur langs en geïntegreerd in (bestaande) infrastructuur opwekken’. (daar hebben we al een amendement over gezien dus daar gaan wij in mee)

Met uitgangspunt 2 kunnen we instemmen.

Met uitgangspunt 3 kunnen we instemmen.

Bij uitgangspunt 4 kunnen we instemmen met de onderdelen a en c. Onderdeel b ligt lastiger. Over de verdeling per regio in de vorm van een taakstelling wordt in het Klimaatakkoord niet gesproken; niemand zegt hoe hoog het bod in een RES moet zijn. De formule “35TWH gedeeld door 30 regio’s is 1.1 TWh per regio” is geen formele afspraak en niemand kan je eraan houden. Om dan op te nemen dat wij hechten aan een vorm van evenredige spreiding in de opgave, vinden wij wel een lastige en strookt niet helemaal met de bedoeling zoveel mogelijk langs infrastructuur aan te leggen en onze enorme woningopgave. Een evenredige bijdrage lijkt beter geformuleerd. We houden graag vinger aan de pols

De uitgangspunten Transitievisie Warmte onderschrijven, met een tweetal aanpassingen die ook voortkomen uit de in te dienen Amendementen.
In algemene zin zien wij de notitie graag aangevuld met “Indien het CO2 gunstiger uitpakt dan wordt dit uitgewerkt.” Het gaat niet alleen om warmte maar juist ook om CO2-reductie, onze footprint moet omlaag. Ook stellen wij voor de laatste zin uit de eerste alinea van punt 5 als volgt aan te passen: “Aansluiten bij de regionale warmtevisie zoals deze in de RES 1.0 wordt opgenomen” dit omdat op de concept RES een zienswijze is ingediend.

Die notitie is gereed, in concept besproken met de verantwoordelijk wethouder en betrokken ambtenaren. Het college wil nog geen definitief oordeel geven over de notitie, maar heeft wel medewerking verleend om de notitie te laten toetsen door Royal Haskoning, een internationaal advies- en ingenieursbureau, dat de opdracht heeft gekregen voor Teylingen de Lokale Energie Strategie (de LES) op te stellen. Royal Haskoning heeft laten weten het een goed doordachte en beargumenteerde notitie te vinden die laat zien hoe onmogelijk groot de opgave is, zeker richting 2050 gedacht. De notitie is op 1 maart j.l. ook besproken met de leden van de gemeenteraad met de bedoeling om met de notitie een gezamenlijk draagvlak te vinden voor de inbreng van de gemeente Teylingen binnen Holland Rijnland. Het is de bedoeling om in een vergadering van de commissie Duurzaamheid, Economie en Bestuur (DEB) de discussie over de notitie af te ronden.

6. De notitie is elders op deze website terug te vinden.