02 april 2021

Uitslag landelijke verkiezingen in Teylingen

Van Reny Wietsma.
Fractievoorzitter CDA Teylingen.

Uitslag landelijke verkiezingen in Teylingen.

Op 17 maart werd ook Teylingen gestemd voor de landelijke verkiezingen.
In totaal gingen 85,4% van de stemgerechtigde inwoners naar de stembus. Bij de vorige landelijke verkiezingen in 2017 waren dat er iets meer namelijk 87,2%.

Door corona was het lastig voor alle politieke partijen en ook voor het CDA Teylingen om fysiek campagne te voeren maar we zijn ondanks dat toch nog flink actief geweest. Onze streek kandidaat Julius Terpstra de nummer 20 op de lijst van het CDA en actief kamerlid met als portefeuille wonen  kon wel wat voorkeursstemmen gebruiken. Posters, spandoeken en weilandborden van hem, maar ook van Wopke Hoekstra, waren de afgelopen periode ook in Teylingen niet te missen. Bovendien heeft Julius zich flink laten zien in de streek, onder andere met een grote opblaasbare tweede kamerstoel, en daarnaast heeft hij een tour gemaakt met een tractor door de bollengemeenten.

Ook onze Warmondse kandidaat Hans van Ek heeft zijn best gedaan om voor het CDA extra stemmen te veroveren.
Verder is er her en der door onze dorpen geflyerd en op ‘social media’ waren we als CDA goed zichtbaar.  Ondanks de coronabeperkingen was er veel enthousiasme binnen het team van bestuur en de fractie om ons beste beentje voor te zetten en het CDA geluid te laten horen.

Helaas liet de uitslag van de verkiezingen zien dat Teylingen ook de landelijke trend volgt.
Ondanks dat de VVD in Teylingen wel 2,1% verloor kreeg de VVD 30,1% van de stemmen.
D66 wint 3,2% in Teylingen en krijgt 17,9 procent van de stemmen.
Het CDA blijft de derde partij maar verliest ook in Teylingen zij het minder dan de landelijke trend maar toch 2,3% minder ten opzichte van 2017. De landelijke uitslag is u verder bekend.

Verliezen is niet leuk. Voor Julius Terpstra betekende dit helaas vertrek uit de Kamer waar hij juist zo goed op dreef was voor het CDA.

We moeten de draad met z’n allen weer actief oppakken en positief vooruit kijken. Volgend jaar in maart 2022 zijn de gemeenteraadsverkiezingen en we gaan ons uiterste best doen om daar een mooie uitslag voor het CDA te behalen.
Veel dank aan alle doorpakkende CDA-ers die zich de afgelopen periode hebben ingezet voor de landelijke verkiezingen. Aan de inzet en betrokkenheid van onze mensen uit Teylingen heeft het zeker niet gelegen.