02 februari 2021

Wandelpad achter Hagheweide in Warmond

Al enkele jaren worden er gesprekken gevoerd met bewoners van de Hagheweide over het wandelpad achter een aantal vrijstaande woningen. Het wandelpad dat door deze groenstrook gaat is een 'lusje' achter de woningen Hagheweide 2 en 4 en maakt daarmee geen onderdeel uit van een doorgaande wandelverbinding.

Door de omwonenden wordt het wandelpad achter hun woningen als onprettig en onveilig ervaren.  Er zijn diverse keren, al dan niet geslaagde, pogingen tot inbraak gedaan vanuit het wandelpad.

Het is mogelijk om dit wandelpad middels hekwerken af te sluiten. Hiermee kan tegemoet worden gekomen aan de wens van de omwonenden. De beslissing om dit gebied aan het openbaar verkeer te onttrekken, is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het pad ligt in het Munnickenbos. Dit bos heeft niet alleen een hoge cultuurhistorische en landschappelijke, maar ook, vanwege de biodiversiteit, een ecologische waarde. Met het afsluiten van het wandelpad zou ook het Munnickenbos niet meer toegankelijk worden voor het publiek.

De Commissie Ruimte heeft op 14 januari al in eerste aanleg uitgebreid gediscussieerd over al dan niet afsluiten. Argumenten voor dan wel tegen die door een aantal fracties werden genoemd, hadden betrekking op het gevoerde participatietraject, de spanning tussen individueel en algemeen belang, het voorkomen van precedentwerking en benodigd onderzoek naar het gevoel van onveiligheid.
Het voornemen tot afsluiting van het wandelpad moet nog een inspraaktraject doorlopen. Na afronding van dit traject zal het voorstel ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd. Dan zal de CDA-fractie ook zijn definitieve standpunt bepalen.