24 januari 2019

Wil je politiek actief worden?

Wil je actief worden in de gemeente Teylingen in de Gemeenteraad? In maart start de cursus “Politiek Actief”; een leuke- en interactieve cursus om alle facetten van de Gemeenteraad te leren kennen.

Onze gemeente met drie kernen (Voorhout, Sassenheim en Warmond) heeft een begroting van circa 74 miljoen per jaar. Dit geld wordt uitgegeven aan bijvoorbeeld welzijn, zorg, sport en cultuur, ruimte en infrastructuur, woningbouw, afvalinzameling, recreatie en toerisme. Wil je meebesturen, meepraten of controleren over hoe dit geld wordt uitgegeven; dan is de gemeentepolitiek iets voor jou.

CDA Teylingen heeft op dit moment vijf fractieleden in de Gemeenteraad zitten en wordt ondersteund door twee fractie ondersteuners. Een aantal van hen heeft in het verleden ook de cursus “Politiek Actief” met veel plezier gedaan. En is daarna doorgegaan in de huidige CDA fractie.

De cursus “Politiek Actief” is een mooie mogelijkheid om kennis te maken met de Gemeenteraad. Deze cursus wordt door de gemeente in samenspraak met ProDemos gegeven en start op dinsdag 26 maart 2019 ’s avonds. Onder leiding van een cursusleider wordt uitleg gegeven over de politiek in het algemeen, de opzet en werking van de gemeentelijke politiek en wordt uitleg gegeven over hoe te debatteren. Tijdens de cursusavond(en) komen ook mensen langs die nu actief zijn in het Teylingse bestuur (bijvoorbeeld de griffier, burgemeester en raadsleden).

Welke onderwerpen worden behandeld? Hieronder een korte toelichting van de diverse cursusavonden:

• 26 maar 2019:          Introductie en kennismaking met uitleg over democratie
  • 02 april 2019:           De gemeente – hoe werkt de gemeente?
  • 09 april 2019:           Debatteren – debatteren en hoe presenteer je jezelf
  • 16 april 2019:           De gemeenteraad – taken en rollen
  • 25 april 2019:           Bijwonen Gemeenteraadsvergadering – afsluiting met maaltijd, pitch over jezelf en uitreiking certificaten van deelname.

Wil je meer informatie over deze leuke cursus? Deze is te vinden via deze link van de gemeente Teylingen: https://www.teylingen.nl/cursus.html .

Aan de cursus kunnen maximaal 25 personen deelnemen: meldt je daarom vlug aan!

Vanuit CDA Teylingen wordt de cursus van harte aanbevolen.

In de eerste cursus deed Marco van den Nouland mee; lees zijn ervaringen via bijgaande link: https://www.teylingen.nl/cursus/deelnemers-blikken-terug-op-cursus-politiek-actief.html