02 februari 2021

Zelfoogsttuin Elsgeesterhof

Het CDA heeft schriftelijke vragen gesteld over het initiatief om een zelfoogsttuin te starten aan de ’s Gravendamseweg. (zie link vragen en antwoorden, te vinden op site gemeente).
Dit prachtige duurzame en ook sociaal-maatschappelijke initiatief voldoet in grote mate aan de doelen van de Intergemeentelijke Structuur visie (ISG) om onze duin- en bollenstreek haar open (agrarische) karakter te laten behouden en tegelijkertijd economisch vitaal te laten zijn. Het probleem is dat het stuk grond waarop de initiatiefnemers willen starten, nu nog de bestemming bollengrond heeft. En een procedure om tot een bestemmingswijziging te komen duurt veel te lang.

Een door de gemeente in de arm genomen agrarisch adviesbureau heeft  vastgesteld dat de grond niet geschikt is voor het telen van bollen, maar wel voor de wisselteelt van groenten. Een win-win situatie zou je zeggen.
Het CDA zou het zonde vinden als zo’n mooi maatschappelijk gedragen initiatief geen doorgang zou kunnen vinden en heeft het college daarom voorgesteld om aan de initiatiefnemers een tijdelijke omgevingsvergunning te verlenen. Dan kunnen de initiatiefnemers zo snel mogelijk beginnen en gaat er geen kostbare tijd verloren. Niet alleen de eigenaar van de grond en de initiatiefnemers zijn hiermee geholpen, maar ook de gemeente omdat de grond nergens anders geschikt voor is en dan maar braak ligt of nog erger, ligt te verrommelen.
Het verlenen van een tijdelijke omgevingsvergunning kan vrij snel en geeft de gemeenteraad de gelegenheid om de komende tijd op een zorgvuldige manier discussie te voeren over de uiteindelijke bestemming van de grond en ook om de effecten van de ISG te evalueren. De raad van Teylingen heeft hier al een eerste stap mee gemaakt door de rekenkamer een onderzoek te laten doen naar de maatschappelijke gevolgen van de ISG. De resultaten van dit onderzoek worden in het voorjaar verwacht.