De grutto komt er weer aan! Is hij welkom?

Door: Bart van Konijnenburg

Ondanks de wedstrijden van de Winterspelen in PyeongChang en wat nachtvorst her en der is de winter echt op zijn retour. De komst van de lente betekent dat binnenkort ook de weidevogels weer terugkeren. Elk jaar is het weer een feest om de grutto’s te zien. Vol in de balts en druk met het zoeken naar lekkere hapjes in de weilanden

De afgelopen jaren heeft Teylingen zich op verschillende manieren ingezet om de grutto’s welkom te heten. Zo werd de Boterhuispolder natuurvriendelijk ingericht. Ook bij het ontwerpproces voor de toekomst van de Roodemolenpolder werd gekozen voor een grutto vriendelijke variant. De vraag is echter of dat voldoende is.

De moderne bedrijfsvoering op een melkveehouderij sluit steeds slechter aan bij de wensen van grutto’s. De intense concurrentie zorgt ervoor dat de boeren nauwelijks financiële ruimte hebben om later te maaien of minder te bemesten. De meeste grutto’s zullen daarom zonder succes dus zonder kinderen alweer snel terugvliegen naar Afrika. Grutto’s worden oud en kunnen zich daardoor wel een keer een slecht jaar veroorloven maar jaar na jaar zorgt uiteindelijk voor stille weilanden zonder vogels.

Vorig jaar mei heeft de  gemeenteraad van Teylingen aandacht gevraagd voor de weidevogels en de polders rond de Kagerplassen. De nieuwe gemeenteraad mag, an een jaar wachten,  op 31 mei in haar vergadering haar reactie geven op de uitwerking die de wethouder gemaakt heeft. Praktisch gezien betekent dit dat het voorstel geen invloed meer heeft op het broedseizoen van 2018. Een gemiste kans maar laten we hopen dat het jaar goed besteed is aan een prachtplan voor weidevogels èn welwillende boeren.

Het totaalplan laat dus nog even op zich wachten. Maar toch kunnen we nu al extra aan de slag. Laten we dit jaar de grutto’s al een warmer welkom geven. Dit kan door mee te doen als weidevogelwachter maar ook door biologische zuivel te kopen. Bent u een fan van de heerlijke boerenkazen uit Teylingen? Moedig dan ook als klant de  boeren aan om de grutto ruimte te geven. Zo smaakt uw kaas nog beter!