10 maart 2019

CDA stemt tegen regionale woningafspraken

Het CDA is voor een goede balans tussen sociale huurwoningen, middensegment en duurdere koopwoningen. Voor Vlaardingen is het van belang om meer aandacht te geven aan het middensegment en de duurdere koopwoningen, want het aandeel sociale huurwoningen is al fors. Voor nieuwbouw is slechts beperkt grond beschikbaar. Daarom vinden we dat wij niet aan de provincie kunnen beloven dat we ruim 600 extra sociale huurwoningen gaan realiseren.

Woordvoering tijdens de raad:

Het maken van regionale woningafspraken is goed, maar dan moeten het wel goede afspraken zijn!

Jarenlang heeft Vlaardingen verantwoordelijkheid genomen om voldoende sociale huurwoningen te bouwen en hebben we ze ook daadwerkelijk gebouwd. Dit in tegenstelling tot veel andere gemeenten in de regio die iets minder fanatiek zijn geweest met hun afspraken.

In Vlaardingen hebben we met het actieplan wonen altijd een goede basis gehad, die destijds volledig aansloten op onze regionale taak. En nu blijkt dat er toch nog een extra aantal sociale huurwoningen aan ons gevraagd wordt, en is dit dan niet een restopgave die ontstaat doordat andere gemeenten destijds minder gedaan hebben?

In Vlaardingen is bijna de helft van de woningen een sociale huurwoning, dat is samen met Schiedam en Rotterdam het hoogste aandeel van de regio. En met sociale huurwoningen is niets mis: maar we zien ook een groeiende vraag naar het middensegment en de koopsector. Het is van belang voor de stad om hier een goede mix in te vinden en doorstroming te realiseren.

Toen we van de regio de vraag kregen om 600 extra sociale huurwoningen te bieden, hebben we dat gedaan in de overtuiging dat de andere gemeente ook over de brug zouden komen. Maar gelezen de totale biedingen valt dit bar tegen: gemeente met weinig sociale huurwoningen gaan nog minder sociaal bouwen. Er is slechts één gemeente die wil bieden wat nodig is om een goed evenwicht te behalen: en dat is Vlaardingen.

Het lijkt het CDA niet de bedoeling dat Vlaardingen de enige gemeente is die voldoet aan haar taakstelling en andere gemeenten wederom achterblijven. Dat is ook het moment waarop wij als raad moeten kijken of het haalbaar is om deze woningen daadwerkelijk te realiseren. Want waar in Vlaardingen kunnen we dan nog deze woningen kwijt? Wordt het toch de broekpolder? En kunnen we, gezien de financiële positie van de gemeente, nog wel zoveel grond verkopen tegen een lage grondprijs? Dit zijn onzekere factoren waardoor we niet kunnen beloven dat we die extra woningen ook daadwerkelijk kunnen bieden. En daarom is het volgens het CDA niet verstandig om dit bod uit te brengen, onze oren te laten hangen naar de regio en vervolgens een loer gedraaid te worden. We kunnen beter vasthouden aan ons eigen actieplan wonen.