27 augustus 2020

Marnix Alderliesten stopt als raadslid

Marnix Alderliesten stopt als raadslid in de gemeenteraad van Vlaardingen. Toenemende drukte in zijn privéleven zorgt ervoor dat hij onvoldoende tijd kan vrijmaken voor het raadswerk. Hierdoor vindt hij zichzelf niet meer de juiste persoon om raadslid te blijven. In zijn ontslagbrief schrijft Marnix: “Ik heb jarenlang genoten van het werk in de raad en de contacten die ik heb gehad met zoveel Vlaardingers, vrijwilligers van zoveel organisaties die de stad mooier maken. Vlaardingen verdient raadsleden die er voor 200% voor gaan, die tijd en energie hebben. Het is voor mij een illusie om te denken dat ik die tijd nog langer heb.” Marnix zit sinds 2014 namens het CDA in de gemeenteraad . Hij heeft zich altijd ingezet voor de binnenstad en de laatste jaren ook verdiept in het sociaal domein. 

Corné Venema, fractievoorzitter van het CDA, noemt het jammer maar begrijpelijk dat Marnix stopt als raadslid. “Marnix was van grote waarde, zowel binnen de fractie als binnen de hele raad. Marnix was altijd op zoek naar de verbinding: verschillen overbruggen in plaats van het vergroten van deze verschillen.”

Peter van Rijn, voorzitter van het bestuur van het CDA, sluit zich bij deze woorden aan. “Een gezin, een zaak én de gemeenteraad, dat is een forse combinatie. Marnix heeft steeds de drive gehad om het allemaal goed te doen. Het vicevoorzitterschap van de raad is een kroon op zijn werk. Ik weet dat het moeilijk voor hem is om als raadslid te stoppen. Des te meer respecteer ik zijn beslissing om nu prioriteit te geven aan zijn vrouw en kinderen.”

In de raadsvergadering van 24 september wordt John Huf als opvolger van Marnix Alderliesten geïnstalleerd. Het afgelopen jaar was John Huf al actief als steunraadslid voor het CDA. Binnen de fractie neemt hij de onderwerpen van Marnix Alderliesten over, zoals de binnenstad en het sociaal domein.  
 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.