17 maart 2018

Prijswinnaars voor melding onveilige situatie

Vlaardingers weten zelf het beste waar onze stad onveilig is. Om die reden wil het CDA een Meldpunt voor onveilige situaties. Als voorproef vroeg het CDA de bewoners alvast om onveilige situaties door te geven. Vlaardingers maken zich vooral zorgen over de veiligheid van fietsers. Het CDA gaat zich hardmaken voor een snelle oplossing. De eerste vijf melders krijgen de komende dagen van een CDA-kandidaat een powerbank uitgereikt.

Een melding gaat over de afrit van Sportcentrum Vlaardingen aan de Holysingel. Auto’s die het terrein van het populaire sportcentrum afrijden, staan vaak half op het fietspad te wachten om links- of rechtsaf te slaan, en daarbij ook de fietsers hinderen. Zorgen over de fietsveiligheid zijn er ook in de Oostwijk. De Tweede Van Leyden Gaelstraat is een prachtige fietsstraat, schreef de melder, maar auto’s en vooral scooters rijden er de ‘vouwen uit je broek’

Wie vanuit de Holy over het linker fietspad langs de Lepelaarsingel rijdt, mag gewoon richting Ambacht rijden. Het fietspad heeft daar tweerichtingsverkeer. Maar eenmaal de Burgemeester J. Heusdenslaan overgestoken, mag je alleen linksaf. Veel fietsers doen dat niet, maar dat leidt tot onveilige verkeerssituaties. De melder stelt een simpele oplossing voor: zet op het kruispunt Lepelaarsingel-Zwanensingel een bord neer met ‘Fietsers voor rechtdoor: hier oversteken’.

Onveilig ervaren Vlaardingers ook de toerit vanuit de Heiligerleelaan naar het fietspad langs de Vaart. Invoegende fietsers krijgen daar geen voorrang van veel te hard rijdende bromfietsen en scooters op het fietspad langs de Vaart. De begroeiing maakt dit kruispunt in de zomer nog eens extra onveilig.

In de Oostwijk maakt een melder zich zorgen over de oprit vanaf de Hoflaan naar de Mr. L.A. Kesperweg. Door de schuine bocht is het verkeer op de dijk lastig te zien, ook al omdat een fraaie boom het zicht belemmert. ‘Laat de boom staan’, adviseert de melder, ‘maar plaats er een spiegel’.

De meldingen onderstrepen voor het CDA de noodzaak van een meldpunt.