29 maart 2021

Schriftelijke vragen aansluiting op warmtenet Vlaardingen

Op maandag 29 maart heeft de CDA Vlaardingen fractie de volgende artikel 34 vragen gesteld aan het college:

Geacht College,

Op 24 maart jl. heeft het CDA kennis genomen van het krantenartikel in het Algemeen Dagblad met als titel: “Warmteleiding op komst, maar nu de afnemers nog”. In dit artikel wordt beschreven dat de plannen voor de hoofdleiding van het warmtenet in een vergevorderd stadium zijn, maar dat er nog geen afspraken zijn met de afnemers van warmte. In de gemeenteraad van 8 juli 2020 is de motie “er warmpjes bij zitten” van het CDA aangenomen waarin wij het college verzoeken te inventariseren welke kansen er zijn om aan te sluiten op de warmtenetten om de energietransitie vorm te geven. Daarnaast wordt de gemeente gevraagd vanuit de Transitievisie Warmte om voor het einde van het jaar per wijk een aanpak te presenteren waarbij de transitie naar duurzame manieren van verwarmen van woningen wordt vormgegeven.

Overeenkomstig artikel 155 van de Gemeentewet en artikel 34 van het Reglement van Orde heeft het CDA de volgende vragen:

1. Kunt u zich vinden in de strekking van het artikel in het Algemeen Dagblad en klopt het dat er nog geen afspraken met de gemeente Vlaardingen zijn gemaakt over de afname van warmte?
  2. Bent u het met het CDA eens dat de Leiding-door-het-Midden een grote kans is om hoogbouw in de wijk Holy aan te sluiten op dit Warmtenet? Valt deze kans onder de inventarisatie die we u gevraagd hebben op te stellen bij de motie “Er warmpjes bij zitten”?
  3. In de plannen voor het aanleggen van de Leiding-door-het-Midden staat dat er voor Vlaardingen één aftakking wordt gerealiseerd waar theoretisch circa 10.000 woningen mee verwarmd worden. Wordt deze aftakking ook gerealiseerd wanneer Vlaardingen niet op tijd aangeeft dat we gebruik willen maken van dit warmtenet?
  4. Wanneer wilt u in de raad de warmtevisie per wijk presenteren, zoals gevraagd volgens de Transitievisie Warmte? Kunt u vooruitlopend op deze visie al afspraken maken om wel warmte af te nemen van het warmtenet? Waarbij kan de raad u helpen om nu wel al deze afspraken te maken?
  5. Bent u het met het CDA eens dat we in Vlaardingen niet alleen de ongemakken van de aanleg van het warmtenet moeten ervaren, maar ook willen profiteren van het warmtenet om woningen op een duurzame manier te verwarmen?

Het krantenartikel waar naar verwezen wordt leest u hier: