17 december 2021

Woordvoering & Amendementen Woonvisie

Hier kunt u de gehele woordvoering lezen van Corné Venema, evenals de ingediende (en aangenomen) amendementen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Woordvoering Corné:

Voorzitter,

Wonen gaat niet over bakstenen: wonen gaat over de mensen tussen die bakstenen.

De toekomst visie benoemt het al expliciet: Vlaardingen moet vooral een prettige woonstad zijn: werken, dat doen we wel ergens anders… En om die reden is de woonvisie een zeer belangrijk beleidsstuk in de Vlaardingse politiek. Juist ook, omdat we zien dat dat wonen, in Vlaardingen niet altijd even goed gaat… De leefbaarheid staat onder grote druk in sommige buurten. Vlaardingen staat te hoog op de verkeerde lijstjes, als het bijvoorbeeld gaat over leefbaarheid en criminaliteit, maar Vlaardingen ontbreekt op de lijstjes als het gaat om het binnenhalen van de overheidssteun en subsidies. En op die lijstje staan buurgemeenten Schiedam en Rotterdam wel: en hun zogenaamde “succesvolle” aanpak in het verbeteren van het woonmilieu is slechtst ten delen een succesvolle aanpak: want het andere deel is gewoon het verplaatsen van problemen en wel naar Vlaardingen. Vlaardingen heeft relatief veel sociale huurwoningen en door overheidsbeleid is de instroom in deze huurwoningen heel éénzijdig geworden. Dit veroorzaakt een onbalans, een onbalans waar deze woonvisie een antwoord op formuleert.

Voorzitter

Ik lees een woonvisie die gaat over balans vinden, die kiest voor een gerichte aanpak om de leefbaarheid in wijken te verbeteren: maar niet door het aantal sociale huurwoningen terug te brengen, maar door juist woningen in het duurdere segment toe te voegen. En daarmee leggen wij, als een van de weinige gemeenten in de regio, geen problemen door naar andere gemeenten.
Het CDA ziet ook de inspanningen die de Vlaardingse woningcorporaties willen leveren, met name gericht op het verbeteren van de leefbaarheid, gericht op 3 peilers: verbeteren van de woningen, sturen op de instroom van huurders en veel aandacht geven aan de zittende huurders.

Graag vraagt het CDA aandacht voor de wijze waarop nieuwe huurders voorrang krijgen voor een woning. Het heeft onze voorkeur om in de gebieden waar de leefbaarheid het meest onder druk staat niet naar het inkomen van nieuwe huurders: maar vooral naar wie nieuwe huurders zijn en hoe deze een bijdrage in de buurt kunnen leveren. We hebben bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om te selecteren op het beroep dat iemand uitvoert. Mensen met een bepaald beroep zullen beter in staat zijn om een sociale functie in de wijk te vervullen, de verbinding met omwonenden te leggen, denk bijvoorbeeld aan mensen die werken in de zorg, docenten of politieagenten. Hierdoor kunnen we veel effectiever een wijk verbeteren. En daarnaast vervult dit onze ambitie uit de toekomstvisie: een prettige woonstad worden voor iedereen, want de docenten, politieagenten en zorgmedewerkers kunnen in de huidige woningmarkt bijna geen woning meer kopen, en trekken weg uit de randstad, terwijl wij in onze stad juist deze mensen nodig hebben om een prettige woonstad te ontwikkelen. We vragen de wethouder dan ook om met de woningcorporaties het gesprek aan te gaan om in de toewijzing ook het beroep mee te laten wegen!
Verbeteringen in bestaand bezit, ook van particulieren en in vve’s  is hard nodig: In de begroting hebben we hier al extra financiële middelen voor vrij gemaakt. Komt de wethouder in de uitvoeringsplannen ook met een voorstel voor de besteding van deze middelen?
Het vergroten van de nieuwbouwproductie is volgens het CDA om drie redenen nodig:

• Drie redenen:
    • Woningtekort landelijk aan te pakken
    • Stad in balans
    • Verbeteren kwaliteit van woningen

En als we het hebben over de kwaliteit van nieuwbouw woningen dan moeten we onze ogen open houden voor nieuwe ontwikkelingen in de bouw. Modulaire bouw is in opmars: de kwaliteit is hoog en de woningen kunnen sneller gebouwd worden: precies wat Vlaardignen nodig heeft. Om hier meer aandacht voor te vragen dient het CDA het amendement hoogwaardige modulaire bouw in.

Amendement hoogwaardige modulaire bouw:

De woningnood is hoog en het CDA kan verschillende ideeën steunen om woningbouw op andere locatie te realiseren. Maar in de woonvisie waren wij hoogstverbaasd dat er zelfs een speelterrein bij een school wordt voorgesteld om nieuw te bouwen. Zelfs zonder dat dit in het verleden een onderzoekslocatie is geweest. Het CDA kan niet mee in de ontwikkeling van woningen op deze locatie en daarom dienen we een amendement in om deze locatie uit de woonvisie te halen.

Amendement Olmendreef:
De Woonvisie Vlaardingen 2021-2030 vast te stellen met dien verstand dat uit de tabel op pagina 13 regel nummer 18 de Olmendreef wordt verwijdert als ontwikkellocatie.

Amendement Olmendreef:

De gemeenteraad van de gemeente Vlaardingen in openbare vergadering bijeen op 16 december 2021, behandelend het raadsvoorstel Woonvisie Vlaardingen 2021-2030,

Constaterende dat:

• De locatie Olmendreef niet op de lijst met onderzoekslocaties stond uit 2020;
  • De locatie gebruikt wordt als speelterrein bij een basisschool;

Overwegende dat:

• Doordat deze locatie niet als onderzoekslocatie was opgenomen geen goed beeld van eventuele weerstand onder omwonenden gevormd kon worden over deze locatie;
  • De woningnood hoog is, maar dat het niet gewenst is om een speelterrein bij een school op te offeren voor een aantal extra woningen;

Besluit:

Het beslispunt als volgt te wijzigen:

Van:
De Woonvisie Vlaardingen 2021-2030 vast te stellen.

Naar:
en gaat over tot de orde van de dag.

NAAM EN FRACTIE,

Indiener(s): Corné Venema
Fractie(s): CDA

Amendement Hoogwaardige modulaire bouw:

Constaterende dat:

• De woonvisie een hoge ambitie heeft in het realiseren van nieuwbouw;
  • De capaciteit bij bouwbedrijven beperkt is;

Overwegende dat:

• We in Vlaardingen snel extra nieuwbouw willen realiseren;
  • We innovaties in de bouw willen omarmen om de nieuwbouwopgave te realiseren;
  • Hoogwaardige modulaire woningen van vergelijkbare kwaliteit zijn met de traditionele bouw;
  • Modulaire bouw minder overlast oplevert gedurende de bouwperiode voor de directe omgeving;
  • Houtbouw een veel lagere CO2 impact heeft en hernieuwbaar is als materiaal;

Besluit:

Het beslispunt als volgt te wijzigen:

Van:
De Woonvisie Vlaardingen 2021-2030 vast te stellen.

Naar:
De Woonvisie Vlaardingen 2021-2030 vast te stellen met dien verstand dat op pagina 23 de volgende paragraaf wordt opgenomen:

Hoogwaardige modulaire bouw
We staan open voor vernieuwende bouwconcepten. We zien dat modulaire bouw dezelfde kwaliteit woningen oplevert vergeleken met traditionele bouw, terwijl de bouwperiode aanzienlijk korter is. In nieuwbouwprojecten sluiten we vernieuwende bouwconcepten niet uit, zolang ze verder aan alle eisen voldoen. Gecombineerd met houtbouw wordt de circulariteit van de materialen vergroot.
en gaat over tot de orde van de dag.

NAAM EN FRACTIE,

Indiener(s): Corné Venema