12 november 2021

Woordvoering Corné Venema over de begroting 2022

Hieronder leest u de volledige woordvoering van fractievoorzitter Corné Venema tijdens de behandeling van de begroting 2022 op 10 november 2021.

Voorzitter,

Bij het CDA gebruiken we vaak het ouderwetse woord “rentmeesterschap”. Dat betekent zoveel als dat je een goede balans vindt in wat je nu wil uitgeven aan de stad, wat je wil investeren voor de toekomst en welk geld je achter de hand houdt voor slechtere tijden.

We hebben als gemeente een aantal magere jaren gehad, scherpe keuzes moeten maken in waar we het beperkte geld aan uit konden geven. En dat waren geen gemakkelijke keuzes, want ook het CDA voelde hoe onze keuzes de samenleving raakte. Maar, ons rentmeesterschap wordt beloond, We zien dat het financieel herstel harder, veel harder, doorzet dan verwacht. En dat betekent volgens het CDA, dat je je geld niet moet oppotten, maar juist op een zinvolle manier moet besteden in de samenleving. Investeringen voor de toekomst moet doen en uitgaven nu om het woongenot van de Vlaardingers te verbeteren. Want Vlaardingen is een stad waar we trots op mogen zijn en waarin we moeten investeren wanneer we daar het geld voor hebben!

Voorzitter,

Het CDA is blij met amendement aanvullende investeringsagenda: het zorgt er feitelijk voor dat we het coalitieakkoord alsnog gaan uitvoeren in Vlaardingen, aangevuld met enkele investeringen die we zeer noodzakelijk vinden voor de stad. Het is een breed pakket, wat zorgt voor veel investeringen op verschillende domeinen. Graag licht ik de punten van het pakket uit waar met name het CDA erg blij mee is.

Het is vandaag de dag van de mantelzorger. Vanochtend ben ik namens het CDA op bezoek geweest bij 10 verschillende mantelzorgers. Mensen die noodgedwongen of, uit pure compassie voor hun naaste, zorgdragen voor mensen in hun directe omgeving. Want mantelzorger zijn is geen keuze, het overkomt je. Je kunt niet anders dan zorgen voor de mensen om wie je geeft. En dat doe je vrijwillig, maar zoals bij al het vrijwilligerswerk geldt, geldt het voor mantelzorgers nog meer: je doet het vrijwillig, maar het is niet vrijblijvend… Want degene die je helpt heeft je hulp gewoon heel hard nodig, omdat we in dit land de zorg niet beter georganiseerd krijgen. Oudere mensen verzorgen hun partner, terwijl ze zelf ook gezondheidsklachten krijgen en niet weten hoeveel langer ze dit nog kunnen volhouden. Oma’s zorgen voor gehandicapten kleinkinderen, zodat de ouders nog kunnen werken. Naast het diepe respect voor mantelzorgers dat bij mij vandaag is herbevestigd, moeten we ook beseffen dat onze gezondheid als mens zeer waardevol is, maar ook heel erg oneerlijk verdeeld.

Ja, en als je dan iets kunt doen voor mantelzorgers, al is het vandaag een kleine attentie langsbrengen, of het herstellen van de aanvullende regeling huishoudelijke hulp, het is altijd in het besef dat het minder is dan mantelzorgers verdienen. In het amendement stellen we voor om mantelzorgers weer gebruik te laten maken van huishoudelijke hulp tegen het kortingstarief, zodat mantelzorgers ontlast worden in het schoonmaken van hun woning, zodat ze dit ruimte geeft om mantelzorg en andere activiteiten in het dagelijkse leven beter te combineren.

Voorzitter,

Wanneer ik mijn oor te luister leg bij de Vlaardingers over wat ze belangrijk vinden in de stad dan komen daar twee punten steevast naar voren. Het eerste punt is de kwaliteit van de buitenruimte. Het CDA is blij dat we eindelijk de mogelijkheid hebben om het onderhoud in de buitenruimte naar een hoger niveau te brengen. Het maakt de publieke leefomgeving een stuk aantrekkelijkere en een kwalitatief goede onderhouden buitenruimte zorgt er ook voor dat inwoners er zuinig mee omgaan.

De tweede ergernis die het CDA veel terug hoort is de verkeersonveiligheid in Vlaardingen: een racebaan, is wat ik veel hoor. En het CDA steunt de mobiliteitsagenda die we twee maanden geleden hebben vastgesteld in de gemeenteraad. We vinden dat er goede acties in benoemd staan om de verkeersveiligheid te verbeteren, en daarom willen we dit plan versneld uitvoeren en daarom maken we hier nu extra geld voor vrij. In dit plan ligt ook de focus op het verbeteren van de verkeerssituaties rondom scholen en zorgcentra. Het CDA vindt het heel belangrijk dat onze kinderen veilig naar school kunnen, dat het niet nodig is om ze met de auto te brengen, maar dat ze alleen of met vriendjes naar school kunnen lopen of fietsen en dat je als vader daar niet ongerust over hoeft te zijn, maar ze met een gerust hart uit kunt zwaaien.

Voorzitter,

De VVD hield net al een wervelend betoog voor het versnellen van de woningbouw. En daar kan het CDA zich prima bij aansluiten. Maar er is meer nodig in de woningbouw dan alleen nieuwbouw. Vlaardingen is een prachtige stad, maar een gedeelte van de woningen verslechterd hard. Daarnaast wordt de noodzaak om woningen te verduurzamen steeds groter. De recente stijging van de energieprijzen bevestigd dit alleen maar. Verbetering of verduurzaming van de woning gaat gepaard met hoge investeringskosten, die je pas over een langere tijd gaat terugverdienen. Deze hoge investering hebben veel Vlaardingers niet zomaar op de bank staan en dit vormt dus een enorme drempel. En deze drempel wordt nog veel hoger wanneer dit in een VVE geregeld moet worden, zeker in een Vve die klein is in omvang en waar nooit goed gespaard is om deze investeringen te doen. Vorige maand bespraken we het voorstel om via een revolving fund alleen de VvE’s in centrum noord te ondersteunen in investeringen. Zoals toen al genoemd vindt het CDA dit selectief en willen we dat deze regeling naast de VOP en het centrum noord zo snel mogelijk wordt uitgebreid naar andere wijken van Vlaardingen. Ons voorstel in het amendement is om hier veel meer capaciteit beschikbaar te maken in de begeleiding van VvE’s, maar ook particulieren om de woningen te verduurzamen. Het revolving fund kan dan ook opgehoogd worden om deze investeringen te kunnen lenen aan de VvE’s en particulieren huiseigenaren. We horen graag van de wethouder tot welk bedrag het revolving fund kan worden opgehoogd met deze extra capaciteit.

Voorzitter,

Al twee raadsperiodes vraagt het CDA om een pilot om extra subsidies te verwerven, uit Europa, landelijk, de provincie of andere werkverbanden, het maakt mij niet uit waarvandaan… Tijdens de bezuinigingsrondes is deze pilot geschrapt. Logisch, want subsidies krijg je vaak alleen met cofinanciering. En we hadden de afgelopen jaren niet de ruimte om zelf te investeren in de stad, dus was het verkrijgen van subsidies een stuk lastiger. Maar nu we wel weer kunnen investeren en dit op een heel aantal punten na het vaststellen van deze begroting waarschijnlijk wel gaan doen, is de subsidieverwervingspilot van het CDA weer super relevant! En we gaan er vanuit dat er deze keer echt actie op ondernomen wordt om er voor te zorgen dat we in verschillende projecten subsidies gaan binnenhalen en we horen ook graag wat de resultaten zijn van deze pilot om te kunnen concluderen of het zinvol is om hier structurele capaciteit voor in te zetten.

Voorzitter,

Zorgen maak ik me nog wel over de risico-inschatting die de gemeente maakt in deze begroting. Wij vinden dat de risico’s niet altijd even goed in beeld zijn gebracht. We doen daarom de oproep naar het college om de risico’s in toekomstige begrotingen beter in kaart te brengen, op deze manier wordt de financiële positie van de gemeente robuuster tegen incidentiele tegenvallers. De accountant heeft ons laten zien wat het gemiddelde risico is dat andere gemeenten inrekenen en Vlaardingen zit daar toch wel flink onder. Echter, zelfs wanneer we in de huidige begroting met de risico’s van vergelijkbare gemeenten zouden rekenen, komt de weerstandsratio nog steeds ruim boven de gewenste weerstandsratio. Dit sterkt mij in het standpunt dat het verantwoord is om de genoemde investeringen toe te voegen in de begroting.

Voorzitter, tenslotte,

Is het CDA er van overtuigd dat ik Vlaardingen met deze begroting in deze raadsperiode beter achterlaat. We hebben een moeilijke tijd achter de rug, waarin we moeilijke keuzes hebben moeten maken en waarin het vertrouwen in elkaar op de proef werd gesteld. Echter, We hebben het samen gedaan en door het doorzettingsvermogen kunnen we nu terug leveren aan de stad: en dat is echt rentmeesterschap. We mogen trots zijn op deze begroting, want het gaat er voor zorgen dat we uiteindelijk toch nog de afspraken uit het coalitieakkoord kunnen uitvoeren. Samen blijven we werken aan de toekomst van Vlaardingen.