02 april 2021

Woordvoering en motie Klimaatadaptatie.

Hier leest u de volledige woordvoering van raadslid Marieke Thommis over het onderwerp Klimaatadaptatie.
Daarnaast vind u hier de tekst van de motie die door o.a. het CDA is ingediend en met een meerderheid is aangenomen.

Strategie klimaatadaptatie raadsvergadering 1 april

Het Rijk heeft als doelstelling om in 2050 klimaatbestendig te zijn. Om deze doelstelling te behalen, moeten we nu aan de slag. De voorliggende strategie is dan ook een eerste stap. We zullen ook in Vlaardingen maatregelen moeten treffen om wateroverlast, droogte, hitte, bodemdaling en overstromingen tegen te gaan samen met onze inwoners, organisaties en ondernemers. Draagvlak is hierbij essentieel. Want de stad Vlaardingen zijn we samen, en de stad is van ons allemaal. Samen de toekomst van Vlaardingen is dan ook de lijfspreuk van het CDA. De aarde hebben we in bruikleen. Deze moeten we dan ook in goede staat overdragen aan de volgende generaties zodat ook zij een leven in veiligheid en gezondheid kunnen opbouwen …#rentmeesterschap.
Het CDA hoopt dat de gemeente meer gaat kijken naar en in de toekomst aan de slag kan gaat met innovatieve technieken bij o.a. het ophogen in de gebieden waar we enorme last hebben van bodemdaling.  Zoals het hoger planten van bomen zodat deze een ophoogperiode extra kunnen overleven maar ook zoals Schiedam nu gaat doen ophogen met schuimglas. Want met de traditionele manier van ophogen d.m.v. zand blijft de bodem inklinken!

We realiseren ons dat de financiële middelen zeer beperkt zijn. Het CDA pleit al jaren om extra inspanning van de gemeente om subsidies te verwerven. Wij zijn dan ook blij te lezen dat u een coördinator aan wilt wijzen om gelden vanuit het Rijk te benutten.

Voor het CDA zijn de keuzes in de voorliggende strategie alleen nog niet concreet genoeg. De strategie is veelomvattend en bevat een enorme hoeveelheid aan suggesties. De aanbevolen proces- en onderzoeksmaatregelen kosten geld…maar onduidelijk is hoeveel geld.

De uitvoeringsagenda moet meer inzicht bieden in de financiële gevolgen maar heeft ook consequenties voor de prioriteitstelling van projecten. In de beantwoording op vraag 19 wordt aangegeven dat de leden van de raad betrokken worden bij de opstelling van de uitvoeringsagenda. Dit komt alleen niet naar voren in het raadsbesluit en daarom heeft het CDA samen met de fracties van de VVD, VV2000/Leefbaar Vlaardingen, CU/SGP een amendement ingediend waardoor de gemeenteraad van Vlaardingen (vooraf) betrokken zal worden bij het opstellen van de uitvoeringsnota.

Daarnaast zal ik namens het CDA en samen met de fracties van de CU/SGP, PvdA, fractie Akca en GroenLinks een motie indienen om deel te nemen aan het Nederlands Kampioenschap Tegelwippen. Een ludieke actie genaamd “heel Holland wipt’ die overheden moet aansporen om bestrating te vervangen voor begroeiing in de vorm van gras of planten. Tegels hebben namelijk nadelige gevolgen. Meer groen voorkomt onder meer wateroverlast en zorgt voor afkoeling op hete dagen. Hiermee kunnen we onze stad koeler, groener en regenbestendiger maken.

Wij zullen instemmen met de moties van de PvdA en GroenLinks over het opnemen van een communicatieplan/strategie in de uitvoeringsagenda en het toevoegen van het onderwerp klimaatadaptatie in ieder raadsvoorstel.

Motie:

Motie Vlaardingen doet mee aan NK  Tegelwippen

De raad van de gemeente Vlaardingen, in vergadering bijeen op 1 april 2021,

Constaterende dat:

- Vlaardingen niet is ingeschreven voor het NK Tegelwippen;

- Het NK Tegelwippen bewoners aanzet om zoveel mogelijk tegels uit hun eigen

- (gevel)tuin te verruilen voor groen;

- In heel Nederland 40 gemeenten al meedoen aan het NK Tegelwippen;

- Met elkaar - gemeente, bewoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties - zorgen we  er voor dat onze stad het hoofd kan bieden aan het veranderende klimaat hoe we

klimaatadaptatie vormgeven;

Overwegende dat:

- Een veranderend en extremer klimaat vraagt om aanpassingen aan onze stad;

- Deelname een versterking op kan leveren aan de klimaatadaptieve opgave van onze stad;

Roept het college op om:

- Vlaardingen aan te melden als deelnemende gemeente voor het NK tegelwippen;

- De uitvoering van deze motie te betrekken bij de uitvoering van de strategie klimaatadaptatie  Vlaardingen 2021-2024.

en gaat over tot de orde van de dag.

NAAM EN FRACTIE,

Indiener(s): mw. Thommis-Visser, mw. Versteeg, dhr. Van Pienbroek, dhr. Akça, dhr. Voorburg,  dhr. Hoogendijk

Fractie(s): CDA, PvdA, ChristenUnie/SGP, Fractie Akça, GroenLinks, ONS.Vlaardingen