13 november 2019

Fractievoorzitter Bastienne Prins over Programmabegroting 2020-2023

Waddinxveen in evenwicht?!

Ter behandeling vanavond een robuuste begroting. Maar wat wordt ermee bedoeld? Het woordenboek meldt als betekenis van robuust: stevig, gespierd, solide.

Bij het woord robuust zie ik onmiddellijk onze hefbrug voor ogen, HET symbool van Waddinxveen. De brug is robuust en ziet er stevig en solide uit. Door zijn constructie met brugdek (val) en contragewichten doet hij mij denken aan een begroting, daarin moeten de te verwachte inkomsten en de te verwachte uitgaven ook in evenwicht zijn.

Als je een hefbrug wilt bouwen, ga je eerst de kosten berekenen om te zien of je wel genoeg hebt voor de bouw. Mij valt hierbij de Bijbeltekst te binnen: “Wie van jullie die een toren wil bouwen gaat niet eerst de kosten berekenen, om te zien of hij wel genoeg heeft voor de bouw?” (Lucas 14 vers 28)

Maar wat voor een hefbrug wil je? Door wie en hoe wordt die gebruikt? En wat betekent de brug voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties? En draagt de brug ook bij aan de duurzaamheid in het dorp? Het is het college en de ambtenaren gelukt een robuuste hefbrug c.q. begroting te ontwerpen. Dank voor het vele grondige en goede werk dat daarvoor door hen verzet is. De val en de contragewichten van deze hefbrug zijn in ieder geval goed in evenwicht.

Alleen de doorvaarthoogte is beperkt. Niet alle boten kunnen er doorvaren. Niet alles kan dus!

Als er taken gedecentraliseerd worden, zoals in het sociaal domein, kunnen de kosten soms moeilijk vooruit goed worden ingeschat en berekend. De gemeente moest over de brug komen, veel betalen dus, aan het uitvoeren van verplichtingen en daarom moet er bezuinigd worden.

Het CDA vindt dat die bezuinigingen over het algemeen evenwichtig gedaan zijn. We zijn blij dat er in deze programmabegroting blijvend veel aandacht is voor preventie en participatie. Veel beleid op deze gebieden is voorzetting van het beleid dat mede door het CDA in een vorige raadsperiode is vorm gegeven.

Het CDA constateert wel een tegenstelling tussen een beleidsuitspraak en een voorgenomen bezuiniging. Als er staat dat we de basisvoorzieningen op het gebied van onderwijs, sport, welzijn, cultuur en gezondheid op orde willen hebben en dat die toegankelijk moeten zijn voor alle inwoners en vervolgens kondigen we aan dat we op termijn bezuinigen op cultuur, bevreemdt ons dat, temeer omdat men nu nog bezig is met het opstellen van de cultuurnota. Nu een bezuiniging aankondigen is voor de troepen uitlopen. Alleen op Vonk bezuinigen omdat de activiteiten van Vonk geen wettelijke taken zijn, is ongeloofwaardig. De gemeente subsidieert Vonk al vanaf de oprichting van de Streekmuziekschool Waddinxveen, zo’n 50 jaar geleden. De gemeente geeft daarmee aan een duurzame band belangrijk te vinden. Bovendien als van één organisatie gezegd kan worden dat zij een bijdrage levert aan sociale samenhang in ons dorp, dan is het Vonk wel. Vonk heeft dat letterlijk aangetoond met het Community Art project ‘De Brug’. Daarmee heeft Vonk een brug geslagen naar veel andere organisaties.

Motie: Vonk moet cultuur blijven aanwakkeren

Dictum van motie: Verzoekt het college de voorgenomen vermindering op de bijdrage aan Vonk in 2022 (€50.000) en in 2023 (€100.000) ongedaan te maken.

Fijn dat er geluisterd is naar het CDA met betrekking tot het goed uitvoeren van de Woonvisie Waddinxveen 2018-2022, met name op het gebied van de sociale woningbouw. Zoals ook in ons verkiezingsprogramma staat, wil het CDA immers dat iedereen van 0-100 in Waddinxveen moet kunnen wonen, ook de mensen met een kleinere beurs. De woningmarkt is scheef en moet meer in evenwicht. Ook vindt het CDA dat Waddinxveen ondernemersvriendelijk moet blijven. Het CDA vindt dat de gemeente een duurzame relatie met ondernemers moet blijven onderhouden en daarom hebben we de motie ondernemingsfonds van de PCW mee ondertekend.

We zullen de ontwikkelingen rond het programma Beter Bereikbare Gouwe nauwlettend volgen. Het CDA wil, zoals in ons verkiezingsprogramma is opgenomen, nog steeds inzetten op een alternatieve oeververbinding, het liefst door middel van een tunnel onder de Gouwe en wil bovendien meer inzet plegen op veiligere fietspaden en snelfietswegen en ….minder op nieuwe wegen.

Heel blij zijn we dat het college het bomenbestand wil laten toenemen, niet alleen omdat Waddinxveen dan nog mooier wordt, maar juist ook omdat het bijdraagt aan een duurzame leefomgeving. Wij ondertekenen daarom de sympathieke motie ‘voor elk huishouden een boom’ van PCW en PvdA/GL mee.

Ten aanzien van de duurzaamheidvisie. Het CDA wil dat de pilot ‘woningen van het gas af’ beperkt blijft tot maximaal 3 bestaande wijken. Evalueer eerst de uitkomsten van de pilot en neem dan een reële kostenpost op in de meerjaren investeringsbegroting. Idealisme en realisme moeten ook hier in evenwicht zijn, anders zijn de plannen niet haalbaar. Het CDA roept het college op om nu eens een duidelijk standpunt in te nemen over de realisatie van de drie BMC’s, zeker nu onlangs bekend werd dat kleinere centrales grote vervuilers zijn.

Dierendal vervult al decennialang een maatschappelijke en educatieve functie , zodat het als dusdanig een maatschappelijke basisvoorziening geworden is in ons dorp waarvan menigeen gebruik maakt. Hele generaties zijn in Dierendal op een speelse en natuurlijke wijze voor het eerst in aanraking gekomen met huisdieren en dieren op en rond de boerderij. Dierendal vervult ook een maatschappelijke taak in de begeleiding van gehandicapten, jongeren, al dan niet via bureau Halt doorverwezen en doorverwijzingen in het kader van de Participatiewet.

Motie Dierendal

Dictum van motie: verzoekt het college de voorgenomen structurele besparing van € 31.000 met ingang van 2021 inzake de beheerskosten van kinderboerderij Dierendal ongedaan te maken.

Belasting betaal je voor iets wat je gebruikt. De gasten van de camping gebruiken nauwelijks voorzieningen in Waddinxveen. Wat ze er voor betalen en wat ze ervoor krijgen is dus niet in evenwicht. Daarom hebben we het amendement van de PCW mee ondertekend.

Tot slot: Door de actuele staat van de hefbruggen in de regio zijn wij inmiddels allemaal doordrongen van het feit dat een brug duurzaam moet zijn en goed onderhouden moet worden om te voorkomen dat de brug door roest onveilig wordt of dat er een contragewicht naar beneden stort. De indirecte gevolgen laten zich raden, daar hebben we in Waddinxveen dagelijks mee te maken. Nu zegt u misschien, het CDA speelt voor Kerstman, het geeft meer uit dan er binnenkomt. Om nog even bij de het metafoor van de hefbrug te blijven. De brug hangt scheef, de val en de contragewichten zijn niet meer in evenwicht. Maar daarvoor heeft een brug rechthoudkabels die over katrollen lopen. Je zou kunnen zeggen dat de Buraps en de circulaires die functies hebben. De septembercirculaire gaf een positieve doorkijk over meerdere jaren. Daarom kan een aantal bezuinigingen terug gedraaid worden.

Bezuinigingen terugdraaien is geen brug te ver, dus niet te hoog gegrepen. De gemeente gaat er ook niet mee de bietenbrug op met andere woorden, gaat geen zwaar verlies lijden. Daar waar kan, moeten we sober zijn, anders geven we verkeerde signalen af. De kermisreclame rond het sleutelkwartier, ook al is dat incidenteel geld, is daar een voorbeeld van. Dat moeten we niet willen, zeker niet in tijden van tekorten.

Plannen moeten voor het CDA duurzaam, maar ook haalbaar, aanvaardbaar en duidelijk zijn. Daarom zijn we naast idealistisch, ook realistisch.

Maar het CDA wil geen platte samenleving. Veel aandacht moet er blijven voor een duurzame samenleving, zowel materieel als immaterieel. Deze twee moeten in balans zijn, net als de hefbrug.

Met het aannemen van amendement en moties die het CDA ondertekend heeft, is de begroting 2020 ons inziens in evenwicht.

Waddinxveen in evenwicht!!!