22 januari 2020

Kent u die uitdrukking?* "Niets nieuws onder zon" (Prediker 1 vers 9)

Aan deze tekst moest ik denken in de discussie rond het vuurwerkverbod. Waarschijnlijk is het vuurwerk, waarvan de basis buskruit is, lang geleden ontstaan in het verre oosten. De nieuwjaarsviering was één van die feesten waarbij vuurwerk werd afgestoken. Met het lawaai werden kwade geesten verjaagd. In Europa werd het buskruit vooral gebruikt als wapen. Het vermogen om de explosies te beheersen was een teken van macht en kunde. Kanonniers organiseerden vuurwerkshows om hun eigen vakmanschap te demonstreren, om indruk te maken dus. De vuurwerkshows werden in de loop der tijden ook meer en meer gebruikt om evenementen luister bij te zetten. In 1713 werd naar aanleiding van de Vrede van Utrecht een grote show op de Hofvijver in Den Haag gegeven. Net als in China heerste in Nederland de traditie om tijdens de overgang van het oude naar het nieuwe jaar veel lawaai te maken. Een gewoonte die hier te herleiden is op de Germaanse Joel- en midwinterfeesten. Net als nu veroorzaakten die feesten overlast, waartegen maatregelen genomen werden. Het stadsbestuur van Amsterdam probeerde in de 16e eeuw het ‘nieuwjaarszingen’ te verbieden, overigens zonder effect. Het stadsbestuur van Dordrecht deed in de 18e eeuw de vreugdevuren in de ban, uit angst dat de grotendeels houten stad in vlammen op zou gaan. Oud en nieuw was en is een lawaaiig feest dat men samen op straat vierde. Niets nieuws onder zon dus! Vuurwerk en oud en nieuw lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daarom is de hamvraag ‘Was dit de laatste keer?’ zo lastig. Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik moet rond middernacht bij de jaarwisseling toch vaak aan mijn vroege kinderjaren denken, m.n. het magische moment rond 12 uur. Je werd vlak van te voren uit bed gehaald , aangekleed, mocht naar buiten, kreeg een sterretje in je hand en zag en hoorde de grote jongens uit de buurt rotjes afsteken. Indrukwekkend voor een klein meisje! Zo begon je het nieuwe jaar samen buiten op straat. Niets mis mee zou je toch zeggen?! Maar wat een magisch moment was, is het zeker sinds de afgelopen jaarwisseling in Waddinxveen niet meer. Vernielingen, verwondingen, bedreigingen, geluidsoverlast, milieu, dierenleed en veel kosten. In die context gaat het het CDA nu om de hamvraag: ‘Wel of geen vuurwerkverbod in Waddinxveen?! Ik denk dat het belangrijk is voor de mens om bij scharnierpunten in de tijd stil te staan, terug te blikken, vooruit te kijken en te vieren. Dus oud en nieuw moet gevierd worden. Het vieren van een nieuw jaar moet voor jong en oud feestelijk zijn. Een feestje waar de samenleving in zijn geheel verantwoordelijk voor is en niet alleen een samenleving die wijst naar de politie die moet handhaven. Het CDA zou willen dat er in gesprek gegaan wordt met de raddraaiers die een mooi traditioneel feest door hun gedrag nu om zeep helpen. Het zou mooi zijn als er samen met jongeren een feest, al of niet met vuurwerk, tijdens de jaarwisseling georganiseerd zou kunnen worden. Het CDA is benieuwd wat het college en de leden van de raad hiervan vinden…………………….. Het CDA heeft de motie voor een onderzoek naar de mogelijkheid, haalbaarheid, en de gevolgen van verschillende vormen van vuurwerkverboden te onderzoeken, mee ingediend, omdat zij het belangrijk vindt dat alle mogelijkheden goed onderzocht worden zodat de raad een weloverwogen besluit kan nemen. En…..misschien dat een deel van de vuurwerktraditie dan toch bewaard kan blijven……?! Waddinxveen, 22 januari 2020 Bastienne Prins * Uitspraak van Paul Haenen als dominee Gremdaat