30 september 2018

CDA stelt in oktober veel schriftelijke vragen

In oktober heeft het CDA veel schriftelijke vragen aan de wethouders van Waddinxveen gesteld. Onder andere fractieleden Trix, Frans, Gerard en Niels hebben deze vragen zorgvuldig opgesteld. Een overzicht:

Zorgcentrum Souburgh

Het CDA maakt zich al jaren zorgen over Waddinxveens zorgcentrum Souburgh. Raadslid Frans Schwiebbe stelt er dan deze periode ook een aantal vragen over.

1.  Kunt u ons op de hoogte stellen hoe de gesprekken en onderhandelingen verlopen met de drie direct betrokken partijen (zorgkantoor, Zorgpartners en Woonpartners) over de toekomst van Souburgh, waarmee onduidelijkheid kan worden weggenomen bij zowel de huidige bewoners, het personeel als de toekomstige bewoners?
2.  Wordt in de onderhandelingen ook een ontmoetingsplek voor senioren meegenomen?
3.  Bent u het met ons eens dat er haast geboden is met dit dossier?
4.  Kunt u ons toezeggen dat er structureel een terugkoppeling naar de raad plaats vindt, zodat wij als raad op de hoogte blijven van de voortgang van dit dossier?

Zorg voor de Jeugd

'Onze' CDA minister Hugo de Jonge en VVD-collega Sander Dekker presenteerde dit jaar het actieprogramma Zorg voor de Jeugd. CDA'ers Trix en Niels vroegen zich af of Waddinxveen hier ook aan deelneemt.

1. Neemt de gemeente Waddinxveen deel aan het actieprogramma Zorg voor de Jeugd?
2. Zo ja, welke actielijnen uit het programma hebben voor het college de prioriteit?
3. Zo ja, ziet het college resultaten t.a.v dit actieprogramma?
4. Zo nee, waarom neemt de gemeente hier geen deel aan?
5. Zo nee, in welke termijn is de gemeente van plan hier alsnog aan deel te nemen?

WMO Abonnementstarief

In 2019 wil het Rijk de eerste stappen maken naar een gezamenlijk WMO abonnementstarief, waardoor de verschillen tussen gemeenten kleiner worden. Het CDA wil graag weten hoe de stand van zaken is omtrent deze overgang in de gemeente Waddinxveen.

1. Gaat de gemeente Waddinxveen per 1 januari 2019 de vaste maximale bijdrage WMO van €17,50 invoeren?
2. Gaat de gemeente Waddinxveen per 1 januari 2020 over op het vernieuwde abonnementstarief WMO?
3. Herkent het college zich in de bezwaren die de VNG afgelopen juni schriftelijk naar buiten bracht?
4. En vormen deze bezwaren een probleem voor de invoering in respectievelijk 2019 en 2020?

Zonnepanelen en WOZ-waarde

Door een opmerkelijke uitspraak van de rechter hebben gemeenten nu het recht om zonnepanelen op te tellen bij de WOZ-waarde van het huis. Het CDA vind dat een slechte zaak, en daarom stelt raadslid Frans hier vragen over.

1. Heeft de gemeente de beleidsvrijheid om duurzaamheidsinvesteringen niet bij de WOZ-waarde van een woning te rekenen?
2. Vindt het college van B&W dat duurzaamheidsinvesteringen van inwoners aan hun woning niet tot verhoging van de WOZ-waarde van een woning moeten worden gerekend?

Rotonde Beijerincklaan - Parklaan

Het CDA is al een tijdje bezig met de rotonde (met de eend) op de Beijerincklaan. Door de komst van nieuwe scholen en daardoor veel kinderen die vanuit de Zuidplas - over deze rotonde - gaan oversteken naar de nieuwe scholen, moet volgens het CDA veiligheid altijd gewaarborgd zijn. Daarom stelt Gerard, in navolging op eerdere vragen, nieuwe vragen over deze situatie.

1.   U stelt in uw beantwoording dat onder meer de oversteekplaatsen verhoogd worden aangebracht (zogenoemde plateau’s) en van rode markering wordt voorzien. Daarnaast wordt bebording en verlichting aangebracht c.q. aangepast. Voor het merendeel van de rotondes in Waddinxveen zullen deze voorzieningen voldoende zijn voor de voorgenomen wijziging. In tegenstelling tot de andere rotondes in Waddinxveen is de rotonde Beijerincklaan / Zuidplaslaan / Parklaan een partiële turborotonde. Fietsers en voetgangers steken meerdere toeleidende rijstroken over. In de
- door u aangehaalde - notitie van 23 mei 2017 worden de voorgestelde maatregelen benoemd. Waarom wordt er in dit geval tussen de toeleidende rijstroken geen middengeleider gerealiseerd om het afdek risico te beperken (zoals optioneel aangegeven op pagina 5/13 van de notitie van 23 mei 2017)?
2.   In de notitie van 23 mei 2017 wordt een tunnel als beste oplossing aangemerkt. Deze oplossing ligt in lijn met de aanbeveling uit de CROW-publicatie 257, waarbij voorgesteld wordt om ongelijkvloerse fietspassages toe te passen bij turborotondes (pagina 32). Zoals in de notitie is aangegeven, is het realiseren van een tunnel een dure ingreep. Er zijn echter ook andere varianten hierop te bedenken om aan te sluiten op de aanbeveling uit de CROW-publicatie 257 én diein lijn liggen met de notitie van 23 mei 2017. In uw beantwoording geeft u aan dat andere mogelijkheden niet onderzocht zijn. Dit lijkt in strijd te zijn met zowel het bestcase voorstel (tunnel) in de notitie van 23 mei 2017 als de aanbeveling (geen gelijkvloerse oversteek) uit de CROW-publicatie 257.Waarom is er geen verkenning uitgevoerd naar andere mogelijke oplossingen?
3.   Is er een verkenning gedaan naar de snelheden op de Beijerincklaan tot de overgang naar de N453 (maximale snelheid is 50 km/u). De indruk bestaat dat deze maximale snelheid in het algemeen wordt overschreden. Zijn er metingen uitgevoerd naar het snelheidsgedrag van toestromend verkeer? Is het college bereid om, mocht blijken dat deze snelheid structureel te hoog is, aanvullende maatregelen te nemen (los van de voorgestelde bebording en verhoogde plateau voor fietsers en voetgangersopde rotonde, zodat de veiligheid voor de overstekende kinderen te voet of per fiets zoveel mogelijk gewaarborgd wordt?