28 september 2018

Detailhandelsstructuurvisie dient vooral een economisch belang

De detailhandelstructuurvisie is op 19 september verworpen door de raad. Het CDA stemde, net als de PvdA/GL en de PCW, niet in met het voorstel. Fractievoorzitter Bastienne Prins legt uit waarom.

Samenhang

Alles hangt met alles samen. Daarom had het CDA heel graag gezien dat er eerst een collegeprogramma aan de gemeenteraad was voorgelegd voordat de detailhandelsstructuurvisie in de raad zou worden besproken. Want de uitwerking van een strategische visie van een coalitie wordt zichtbaar in de uitwerking van visies op onderdelen.

Raadscyclus

De detailhandelsvisie 2018-2028 werd op  5 september jl. op een thema-avond van de raad door de heer J.W. Speetjens van adviesbureau Seinpost toegelicht. De raad kon inhoudelijke vragen stellen.

Daarna werd de visie op 12 september jl. besproken in de (eenmalige gecombineerde) raadscommissie Ruimte en Infrastructuur/ Maatschappij en Financiën. Een raadscommissie is een opiniërend overlegorgaan, waarbij fracties door vragen te stellen, bijvoorbeeld aan de wethouder, zich een mening over het onderwerp kunnen vormen.

Op deze avond waren ook drie insprekers uit de ondernemerswereld (allen lid van het Ondernemers Platform Waddinxveen) aanwezig. Uit de betogen van de insprekers bleek dat ‘men’ in de laatste fase van de totstandkoming van de structuurfusie was vergeten de KERNgroep van belanghebbenden erbij te betrekken.

Het CDA meent op 12 september van het college gehoord te hebben, en zo is dit door de ondernemers ook begrepen, dat de bespreking van de detailhandelsvisie, mede op aandringen van de fracties, uitgesteld zou worden.  In een memo aan de raad komt het college hierop terug. Het stuk moet wel in de besluitvormende raad van 19 september besproken worden. Er vindt niet eerst een gesprek met de KERNgroep plaats. Dat vindt het CDA een vreemde gang van zaken.

Wat vindt het CDA nu eigenlijk van de detailhandelsstructuurvisie?

Participatie

Net als de PAR (Participatie Advies Raad) betwijfelt het CDA of de behoeftepeiling onder de inwoners representatief is voor senioren en inwoners die minder mobiel zijn. Juist als door deze 'sterfstripconstructie' de winkelstrips aan de Luifelbaan, de Ieplaan en de Dorpstraat op termijn verdwijnen, is het van belang te weten wat deze bevolkingsgroepen ervan vinden. Ook is er niet met ondernemers per strip gesproken. Niet onbelangrijk als je toekomst op spel staat, toch?!

Identiteit Waddinxveen

In de visie wordt Waddinxveen vergeleken met dorpen met een vergelijkbaar aantal inwoners. Het CDA vindt dat onvoldoende. Culemborg heeft bijvoorbeeld een prachtige historische kern, waar veel winkels gevestigd zijn. Waddinxveen heeft zo'n soortgelijk historisch centrum niet. En zou er niet ook gekeken moeten worden naar andere demografische kenmerken, zoals vergrijzing? Belangrijk is dan wat deze vergrijzing betekent voor de visie op detailhandel. Als ondernemers besluiten hun winkels te sluiten en de bestemming wordt gewijzigd van winkels naar wonen zullen ouderen hun boodschappen verder moeten gaan halen, of ze thuis moeten laten bezorgen. Zij kunnen daardoor mogelijk sneller in een isolement raken.

Verkeer

In de nog vigerende Verkeersvisie uit 2012 stelt de gemeente voorop dat het autoverkeer in Waddinxveen zoveel mogelijk teruggedrongen moet worden. Het verdwijnen van een aantal kleinere winkelstrips zal dit streven niet bevorderen.  Het autoverkeer zal waarschijnlijk toenemen.

Ondernemers

De 'sterfstripconstructie' van winkels draagt:

·  in de Dorpstraat niet bij aan de profilering van een historische dorpsstraat, als de van oudsher daar bestaande bedrijvigheid er op termijn uit verdwijnt.

·  niet bij aan de ondernemingslust in de Dorpstraat, omdat als een ondernemer daar wil uitbreiden en het pand van de buurman wil kopen, hij dat niet kan omdat de winkelbestemming op dat pand gewijzigd is.

· niet bij aan het bevorderen van sociale cohesie in wijken zoals de Bomenwijk en Waddinxveen Noord.

Economisch belang

De PAR zegt in haar advies: “In de Visie wordt nadrukkelijk ingezet op winkels in het Gouweplein waardoor de leefbaarheid in de wijken in gevaar kan komen. Verplaatsingen vanuit de buurtwinkelgebieden gaan ten koste van de maatschappelijke functie van detailhandel en dienen alleen het economisch belang. Een gemeente behoort zich ook in te zetten voor het algemeen belang en welzijn van haar inwoners. Dit is een maatschappelijke taak! Ingrijpen in buurtwinkelgebieden is in de eerste plaats bedoeld om het Gouweplein optimaal te laten functioneren, althans dat is onze indruk” .

Dat is ook de indruk van het CDA!

Kunsthart

Wij wilden met zijn allen een nieuw winkelcentrum ook het CDA! Dat moest het kloppend hart van Waddinxveen worden. Omdat dit centrum niet organisch is ontstaan, is het voorlopig een kunsthart. En met een kunsthart weet je het maar nooit. Afstootverschijnselen, extra medicijnen etc. etc.

De hoge huren op het Gouweplein zijn voor de ondernemers een groot probleem.  Deze medicatie, deze detailhandelsstructuurvisie, draagt zeker niet bij aan een levend hart, het Gouweplein, in Waddinxveen.

Uitvoeringsprogramma

Veel zal van deze visie moet nog worden uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma. En dan gaat het over sociaal maatschappelijke gevolgen. Juist deze zaken wil het CDA opnemen in de visie, want over uitvoeringsprogramma's gaat de raad niet.

Aanpassen structuurvisie

Het CDA vindt dat de structuurvisie aangepast dient te worden. De visie moet echt breder getrokken worden. Er moeten ook kaders in aangegeven worden voor sociaal maatschappelijke aspecten.

Helaas is de motie van de PCW over uitstel van de vaststelling van de detailhandelsstructuurvisie door de raad niet aangenomen (voor: PCW, CDA en 1 lid van PvdA/GL). Het CDA kon toen, op 19 september, niets anders doen dan tegenstemmen. De visie werd met 11 (PCW, CDA en PvdA/GL) tegen 10 stemmen (VVD, D66 en WeWA) verworpen.