11 november 2020

Fractievoorzitter Bastienne Prins over Programmabegroting 2020-2024

CDA wil wensenlijstje in vervulling

Aan de vruchten kent men de boom

Op 13 oktober jl. werd in Waddinxveen ter markering van de 30.000e inwoner een appelboom in de Triangel geplant. Deze appelboom staat symbool voor een groeiend, bloeiend, duurzaam en gezond Waddinxveen. Het is nu 11 november en het appeltje, dat ter ere van dit heugelijke feit aan alle schoolkinderen en ook aan de raadsleden werd uitgereikt, lijkt nog goed.

Aan die nieuwe geplante appelboom moest ik denken toen ik de programmabegroting las. Het moet de raad toch te allen tijde gaan over een groeiend, bloeiend, duurzaam en gezond (met dank aan de burgemeester voor deze woorden) Waddinxveen?! De programmabegroting moet daarvan een neerslag zijn.

Allereerst veel dank voor de gepleegde inzet van de leden van het afgetreden college, de burgemeester en de ambtenaren. De begroting is solide en stevig. Er blijft zelfs een appeltje voor de dorst over, maar in deze onzekere tijden moeten we ons daarop maar niet te al veel verheugen.

De begroting is beleidsarm en grotendeels gebaseerd op het beleid dat door het college, waarvan het CDA nog deel uitmaakte (van voor de verkiezingen in 2018), in gang is gezet. Dat financieel beleid is, dankzij de coalitie van VVD, WeWa, D66 en PvdA/GL, voortgezet, waarvoor dank! Na het terugtreden van het vorige college en de informatiefase voor een nieuw te vormen college, is in de raad afgesproken dat de komende 1,5 jaar het collegeprogramma van het vorige college als basis wordt genomen voor verder handelen en het te verrijken met onderwerpen die alle partijen bij de informateur mochten aandragen.

Het CDA heeft vragen over de begroting gesteld, zowel schriftelijk als mondeling, en heeft antwoorden ontvangen waarvan de meeste naar tevredenheid. Het CDA kan zich grotendeels vinden in de voorliggende begroting en zal daarom ook geen moties indienen. Wel heeft het CDA wensen in de appelboom gehangen. De wensen zijn bij de informateur ingediend en zijn ook bij de raad bekend. Het college zal zich de komende periode nog over de wensen van alle zes partijen buigen en onderzoeken welke wensen ‘haalbaar en betaalbaar’ zijn.

Ik beperk me nu tot een aantal wensen die ik kan scharen onder de woorden groeiend, bloeiend, duurzaam en gezond.

Groeiend

Wonen: Waddinxveen groeit snel, de komende jaren nog tot 35.000 inwoners. Dus er zal nog flink gebouwd worden. Zoals al heel vaak door het CDA gezegd: “De uitgangspunten van de woonvisie dienen toegepast te worden in alle deelprojecten”. In Waddinxveen moet je van 0-100 kunnen blijven wonen.

Scholen en kinderopvang: Als gevolg van die groei zullen er genoeg scholen/klaslokalen moeten zijn en goede kinderopvang. We vragen het college z.s.m. het IHP af te ronden en daar waar mogelijk de kinderopvang te helpen bij het zoeken naar geschikte locaties.

Verkeer: Een ander gevolg van de groei is het toenemend verkeer. Vermeden moet worden dat er meer verkeer gaat door Waddinxveen. Wij pleiten daarom voor het Coenecooppootje. Verder wil het CDA een fietsvriendelijker en fietsveiliger Waddinxveen. Het CDA vindt dat er teveel bedacht wordt vanachter de tekentafel en te weinig vanuit het gedrag van verkeersdeelnemers en de leesbaarheid van de wegen.

Bloeiend

Groen: Bij bloeien denken we toch eerst aan groen. Waddinxveen heeft wat met bomen. Het afgelopen jaar was er veel heisa over kap. De boom staat in ons dorp blijkbaar symbool voor landelijk wonen en een groen dorp. Het CDA vindt dat het groenbeleid volgens de regels en goed overwogen uitgevoerd dient te worden.

Bij een bloeiende gemeente denkt het CDA aan een rijk verenigingsleven, een sterk maatschappelijk middenveld en vele culturele activiteiten, want dit alles versterkt de sociale samenhang (en dat is nodig in deze tijd van individualisering). De verenigingen en instellingen dienen goed gehuisvest te worden. Het CDA heeft twijfels of er voldoende huisvesting is, juist ook omdat de gemeente de komende tijd nog groeit. Het CDA gelooft er heilig in, en dat blijkt uit divers wetenschappelijk onderzoek, dat het programma Mens in ontwikkeling, het programma Participatie in samenhang ontlast.

Participatie: Bij  veel activiteiten dienen de inwoners betrokken te worden, want het gaat om hun Waddinxveen, hun buurt, hun achtertuin. Over de wijze waarop het participeren plaatsvindt, heeft het CDA met het college nog wel een appeltje te schillen. Voor de inwoners die bij een project willen participeren moeten de kaders helder zijn. Het moet vooraf duidelijk zijn waarover zij mogen meedenken en mee besluiten, anders schept dat verkeerde verwachtingen.

Duurzaam

Biomassa: De ideeën over wat duurzaam is en wat niet, kunnen snel veranderen. Een paar jaar geleden leek biomassa een goede energiebron. Inmiddels zijn de meningen daarover verdeeld. V.w.b. het CDA gaat het verbod op BMC’s nog niet ver genoeg. Kleinschalige houtstook als primaire energiebron, zoals bij het zwembad en de school in de Kerkstraat, moet daarom niet meer verder toegepast worden. Inwoners dienen door de gemeente, goed geïnformeerd te worden over het zeer vervuilende effect van deze energiebron.

Gezond

Preventieakkoord: Het CDA pleit voor een preventieakkoord op leefstijl. Wij zijn er van overtuigd dat een preventieakkoord voor Waddinxveen, waarin bindende afspraken staan met publieke en private partijen voor de korte en lange termijn, noodzakelijk is.

Dementievriendelijke gemeente: Het aantal mensen met dementie neemt in ons land toe, dus ook in Waddinxveen. Het CDA wil dat Waddinxveen een dementievriendelijke gemeente wordt.

Evaluatie Wadwijzer: Veel inwoners van Waddinxveen ervaren de coronacrisis als een zure appel waar ze doorheen moeten bijten. Bij de evaluatie van Wadwijzer vragen wij extra aandacht voor het mentaal welbevinden van inwoners van Waddinxveen.

Aan de vruchten kent men de boom.

Het resultaat van beleid vertaalt zich in de vruchten aan de appelboom. De begroting voor de appelboom is goed. Laten we beseffen dat door ziekte aan de boom of minder gunstige omstandigheden de appeloogst mogelijk tegen kan vallen. Toch is de appelboom geplant, als teken van hoop, om met Luther te spreken: “Als ik wist dat morgen de wereld zou vergaan, dan zou ik vandaag een appelboompje planten…”.

Graag horen wij van het college op welke termijn zij de raad kunnen informeren, welke wensen uit de appelboom in vervulling kunnen gaan.

Tot slot wenst het CDA het college helder inzicht en fijngevoeligheid om te onderscheiden waar het in de boomgaard op aankomt, want het gaat om een groeiend, bloeiend, duurzaam en gezond Waddinxveen!