08 april 2016

Huidige politieke situatie: Mensenwerk

Eind vorige week legde wethouder Kroes (VVD) zijn werkzaamheden neer. Dat betekent dat er sinds die datum een vacature voor een wethouder bestaat. Veel mensen vragen aan mij: hoe gaat dit nu verder? In deze blog wil ik daar kort op ingaan.

De afgelopen weken is er in de media verschillend bericht over de reden van vertrek van wethouder Kroes. Duidelijk voor mij is dat dit een zaak is tussen de (voormalig) wethouder en de fractie. Ik wil me daar niet over uitspreken en ik realiseer me dat zoiets elke partij kan overkomen. Waar gehakt wordt kunnen spaanders vallen. Het vertrek van de wethouder heeft de VVD-fractie verrast. Het is daarom logisch dat die fractie wat tijd nodig heeft om na te denken over de invulling van de vacature.

Dit roept bij mij de herinnering op aan oktober vorig jaar. Geheel onverwacht werd onze wethouder Martijn Vroom benoemd tot burgemeester van Krimpen aan den IJssel. Half verdoofd zaten we de avond na de boodschap al bij elkaar om na te denken over ‘hoe verder’. Omdat we na de verkiezingen van 2014 een prima akkoord gesloten hadden met PCW en VVD was het voor ons heel duidelijk dat we zo spoedig mogelijk de opengevallen plek goed moesten invullen. Dat wil je dan ook zorgvuldig doen. Uiteindelijk heeft dat tot de installatie van onze nieuwe wethouder, Brigitte Leferink, geleid op 20 januari 2016. Zo zie je maar: je bent zo 3 maanden verder vooraleer je een oplossing hebt.

Hoewel de reden bij de VVD nu anders is, zal ook de VVD-fractie een dergelijk traject door moeten. Op dit moment speelt er veel in het gemeentebestuur: we zijn bezig met een nieuw plan voor de scholen, nieuw duurzaamheids- en afvalbeleid, het gemeentehuis en het goed in de hand houden van de gemeentefinanciën! Met zulke dossiers is het alle hens aan dek! We hopen dat de VVD snel met een oplossing komt en wensen onze collega’s veel succes daarbij!

Zweder Bergman, 8 april 2016