22 december 2021

Licht in donkere dagen

We leven in meerdere opzichten in donkere dagen. Letterlijk, omdat de dagen voor Kerst de donkerste zijn van het jaar. En figuurlijk, omdat we door Corona weer in een lockdown zitten. Letterlijk betekent lockdown afsluiting of stillegging. Blijf zitten waar je zit en verroer je niet. Gelukkig komt zo’n totale lockdown niet voor. We zouden die niet overleven.

Er zijn nog genoeg lichtpuntjes waar we dankbaar voor mogen zijn. We mogen essentiële boodschappen doen, we mogen beperkt bij elkaar op bezoek, we mogen buiten wandelen en fietsen en van de natuur genieten. Maar helaas kan niet iedereen dat. Heel wat mensen in onze samenleving zijn kwetsbaar, met name ouderen en mensen die ziek zijn. Voor hen zijn er soms maar weinig lichtpuntjes. Een lichtpuntje is er in ieder geval dit jaar voor hen wel. We mogen jaar hen in verpleeghuizen en ziekenhuizen bezoeken.

Op het moment dat ik dit schrijf, is het de donkerste dag van het jaar en leven we in de verwachting van het Licht. Met Kerst vieren we in het volle Licht dat meer dan 2000 jaar geleden er een kind is geboren in een stal. Niets is zo kwetsbaar als een pasgeboren baby. Het kan niet overleven zonder medemens. Deze kwetsbare baby Jezus is toen hij volwassen werd altijd aan de zijde van de kwetsbaren en weerlozen gaan staan. In zijn ‘Zijn’ is hij ons voorgegaan.

Voor het CDA Waddinxveen is de Bijbel een bron van inspiratie. Het gedachtegoed van onze partij is daarop gebaseerd. Daarvan is één pijler solidariteit of samenhorigheid. En dat ervaren we of willen we juist bij uitstek met Kerstfeest ervaren.

Voor het CDA geldt dat niet alleen met Kerst. Zij wil dat de overheid altijd een schild voor de kwetsbaren en weerlozen is. Het CDA Waddinxveen wil dat ook het komend jaar in haar overwegingen bij de raadsvoorstellen en raadsbesluiten weer zwaar laten meewegen.

Tot slot wens ik, namens het CDA, alle Waddinxveners veel Licht in deze donkere dagen, zalige, gezegende en fijne Kerstdagen en een goed, gezond en gelukkig 2022!

21 december 2021
Bastienne Prins